Τετάρτη 2 Μαΐου 2018

To μαρτυρικό τέλος για χιλιάδες Αρμένισες που τις παλούκωσαν και τις σταύρωσαν οι Τούρκοι.

Η απόδραση της 14χρονης που κατήγγειλε τους βιασμούς και τα σκλαβοπάζαρα... 


http://www.mixanitouxronou.gr/to-martiriko-telos-gia-chiliades-armenises-pou-tis-paloukosan-ke-tis-stavrosan-i-tourki-i-peripetiodis-apodrasi-tis-14chronis-orora-egine-tenia-ke-katingile-tin-genoktonia-tous-viasmous-ke-ta-skl/

 

Η 24η Απριλίου του 1915 θεωρείται η ημερομηνία που ξεκίνησε η γενοκτονία Αρμενίων. Η αρχή έγινε στην Κωνσταντινούπολη με τη σύλληψη περίπου 300 ατόμων που ανήκαν στην ηγεσία της αρμένικης κοινότητας. Ακολούθησαν συνεχείς συλλήψεις, δολοφονίες, βασανισμοί και εκτοπισμοί Αρμενίων. Ο ακριβής αριθμός των νεκρών δεν έχει προσδιοριστεί, καθώς υπάρχει διαφωνία στις καταγραφές. Οι Τούρκοι, οι οποίοι δεν δέχονται τη λέξη «γενοκτονία», κάνουν λόγο για 600-800 χιλιάδες, ενώ οι Αρμένιοι και δυτικές πηγές αναφέρουν πως οι νεκροί έφτασαν στο 1,5 εκατομμύριο....

Το σίγουρο είναι πως αφανίστηκε συστηματικά μεγάλο ποσοστό του αρμενικού λαού. Οι οθωμανικές αρχές πέτυχαν τον στόχο τους ο οποίος ήταν να εκμηδενίσουν έναν χριστιανικό λαό που ζούσε στη χώρα τους επί πολλούς αιώνες. Οι Οθωμανοί δικαιολόγησαν τις πράξεις τους, ισχυριζόμενοι ότι τιμωρούσαν τη συμμαχία των Αρμενίων με τους Ρώσους. Διαβάστε ακόμη στη «ΜτΧ»: Τα τάγματα εργασίας των Τούρκων που οδήγησαν στο θάνατο 250 χιλιάδες Έλληνες. Τα εφιαλτικά Αμελέ Ταμπουρού…....

Η μαρτυρία που έγινε ταινία...

Παρόλο που οι Τούρκοι, δεν αναγνωρίζουν τη γενοκτονία των Αρμενίων, οι μαρτυρίες όσων επέζησαν, συγκλονίζουν. Μία από αυτές έγινε βιβλίο και στη συνέχεια ταινία, που αν και προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1919, σοκάρει ακόμα. Η Ορόρα (ή Αουρόρα) Μαρντιγκανιάν (Aurora Mardiganian) ήταν η αυτόπτης μάρτυρας που διηγήθηκε όσα εκτυλίχθηκαν μπροστά στα μάτια της και όσα έζησε όταν τη συνέλαβαν οι Τούρκοι. Η κοπέλα ήταν τότε 14 ετών και η εύπορη οικογένειά της ζούσε στο Χαρπούτ, δολοφονήθηκε. Μόνο αυτή επέζησε. Συνελήφθη και μαζί με άλλες κρατούμενες εξαναγκάστηκαν σε πεζοπορία περίπου 1.400 μιλιών, μέχρι να φτάσουν στα σκλαβοπάζαρα για να την πουλήσουν σε κάποιο χαρέμι. Η Ορόρα κατάφερε να αποδράσει και διέφυγε στην Τιφλίδα, μετά στην Αγία Πετρούπολη, στο Όσλο και μετά από μια συγκλονιστική περιπέτεια κατέληξε στη Νέα Υόρκη. Εκεί γνωρίστηκε με ένα νεαρό σεναριογράφο, ο οποίος τη βοήθησε να καταγράψει όσα έζησε και η διήγησή της έγινε σενάριο ταινίας.

 

Τα γυρίσματα έγιναν τα το 1918-19 στην Καλιφόρνια και η Ορόρα έπαιξε στην ταινία, ενσαρκώνοντας τον εαυτό της....

Τα γυρίσματα έγιναν τα το 1918-19 στην Καλιφόρνια και η Ορόρα έπαιξε στην ταινία, ενσαρκώνοντας τον εαυτό της. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων χτύπησε στον αστράγαλο, με αποτέλεσμα να την κουβαλάνε στα χέρια, προκειμένου να γυρίσει τις υπόλοιπες σκηνές.

 

Όπως δημοσίευσαν οι New York Times, στο πρώτο μέρος της ταινίας φαίνεται πώς ήταν η Αρμενία πριν από τη γενοκτονία και πώς έγινε μετά. Η ταινία σήμερα δεν σώζεται ολόκληρη, αλλά μόνο ένα μέρος της....

Η σοκαριστική σκηνή με τις σταυρωμένες γυναίκες...

Μια από τις πιο σοκαρίστηκες σκηνές δείχνει τις γυναίκες των Αρμενίων γυμνές και καρφωμένες πάνω σε σταυρούς. Ήταν η τιμωρία τους επειδή δεν αλλαξοπίστησαν και αρνήθηκαν να πάνε στα χαρέμια. Η σκηνή ήταν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της βιαιότητας των Οθωμανών, ωστόσο, όπως ανακάλυψε η ίδια η Ορόρα, δεν ήταν 100% αληθινή. Δυστυχώς για τις γυναίκες, η πραγματικότητα ήταν ακόμα πιο σκληρή....

Όπως ανέφερε η κοπέλα, ο τρόπος με τον οποίο συνήθιζαν οι Οθωμανοί να σκοτώνουν δεν ήταν η σταύρωση, αλλά το παλούκωμα, η τοποθέτηση μυτερών ξύλινων πασσάλων μέσα στον κόλπο των γυναικών (ανασκολοπισμός), αφού πρώτα τις βίαζαν. Πρόσφατα μια φωτογραφία με σταυρωμένες γυναίκες ήρθε στη δημοσιότητα με την παρατήρηση ότι προέρχεται από τα αρχεία του Βατικανού. Η φωτογραφία είναι από αμερικάνικη ταινία του 1919 με τίτλο Auction of souls. Η πραγματικότητα, σχολιάζουν οι ιστορικοί, ήταν χειρότερη. Χιλιάδες αρμένισσες βρήκαν τραγικό θάνατο στα χέρια των Οθωμανών....

Διαβάστε στη «ΜτΧ»: «Χτυπούσαν σκληρά και ανελέητα τα παιδιά με τα μαστίγια και τα τρυπούσαν με τα ξίφη τους για να μην κλαίνε. Παντού βλέπαμε πτώματα γυναικών, παιδιών και γερόντων». Μαρτυρίες από τη γενοκτονία των Ποντίων ...


 

 

 

 

 

 

 


Αντώναρος

Να μη μιλάει η Ν.Δ. που περιέκοψε τις συντάξεις. 

Τι είπε για Καραμανλή


https://www.tribune.gr/politics/news/article/461598/antonaros-na-mi-milaei-i-n-d-poy-periekopse-tis-syntaxeis-ti-eipe-gia-karamanli.html

 

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός ήταν το βράδυ της Δευτέρας σε δηλώσεις του στο Ραδιόφωνο 24/7 στους 88,6 ο Ευάγγελος Αντώναρος, όταν τοποθετήθηκε για τις επιλογές της κυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή καθώς και της μετέπειτα συνεργασίας της ΝΔ με εκπροσώπους των «άκρων».

«Είχατε πει και ένα πάρα πολύ ωραίο ότι η κυβέρνηση Καραμανλή εργάζεται 24 ώρες το 24ωρο» είπε ο δημοσιογράφος Βασίλης Κουφόπουλος.

«Πάντα μια κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να εργάζεται. (..) Καμία κυβέρνηση δεν είναι τέλεια, ούτε η δική μας κυβέρνηση ήταν» απάντησε ο κ. Αντώναρος και συνέχισε:

«Νομίζω όμως ότι παραλάβαμε μια κατάσταση -που έχει ειπωθεί πάρα πολλές φορές- με τεράστιες υποχρεώσεις του ελληνικού Δημοσίου που έπρεπε να αποπληρωθούν εκείνο το διάστημα, για αυτό και είχαμε αυτό που λέμε ένα «φούσκωμα» των ελλειμμάτων.

Πηγαίνανε πάρα πολλά χρόνια πίσω, όταν συνάπτεις ένα 20ετές δάνειο ως χώρα έρχεται κάποια στιγμή που πρέπει να το αποπληρώσεις και αυτό φαίνεται τη στιγμή που το αποπληρώνεις.

Αλλά νομίζω ότι εκείνο που έχει σημασία είναι να κοιτάμε μπροστά αυτήν τη στιγμή και να δούμε πώς θα βγούμε από αυτό το μεγάλο οικονομικό αδιέξοδο, στο οποίο έχει περιέλθει η χώρα μετά από 8 χρόνια συνεχούς κρίσης και απηχεί κυρίως αυτό πάνω στον μέσο άνθρωπο, ο οποίος άνθρωπος είναι αυτός που καλείται να πληρώσει το μάρμαρο».

Κληθείς να σχολιάσει την τοποθέτηση του Κ. Καραμανλή στην 74η ΔΕΘ το 2009 όταν είχε ερωτηθεί αν μπορεί να συνεργαστεί με το ΛΑΟΣ του κ. Καρατζαφέρη, και είχε δηλώσει ότι «Δεν συνεργαζόμαστε με τα άκρα», ο κ. Αντώναρος είπε:

«Είμαι απόλυτα εξοικιωμένος και με την πολιτική τοποθέτηση και με την ακριβή φράση.

»Τότε, το κόμμα του κ. Καρατζαφέρη πίεζε με δημοσιεύματα για να συνεργαστεί μαζί μας λόγω της πολύ μικρής πλειοψηφίας που διαθέταμε στη Βουλή, δύο και κατόπιν μίας έδρας.

»Αυτό λοιπόν ήταν απαραίτητο να ξεκαθαριστεί διότι και μέσα στις δικές μας τάξεις υπήρχαν μερικοί βουλευτές, λίγοι στον αριθμό, οι οποίοι θεωρούσαν ότι θα μπορούσε να γίνει μια τέτοια συνεργασία. Δεν ετέθη ποτέ όμως τέτοιο θέμα.

»Για αυτό και η τοποθέτηση του Κ. Καραμανλή ήταν πέρα από οποιαδήποτε αμφισβήτηση.

»Γιατί μέσα στους κόλπους αυτού του κόμματος, το οποίο είχε ιδρυθεί περιστασιακά, υπήρχαν άτομα, των οποίων η πολιτική διαδρομή, τα όσα έλεγαν δημόσια, η εκφορά του λόγου τους ήταν αναντίστοιχα με τη διαδρομή της μεγάλης Κεντροδεξιάς παράταξης που ήταν τότε η Νέα Δημοκρατία».

Αναφέρεστε στον κ. Άδωνι Γεωργιάδη και στον Μάκη Βορίδη;

«Και άλλους πολλούς».

Μετά το 2012 όμως η ΝΔ έχει κάνει ένα σοβαρό άνοιγμα στα άκρα και ο λόγος της σε μεγάλο βαθμό χαρακτηρίζεται από τα άκρα.

«Συμφωνώ μαζί σας. Εγώ πιστεύω ότι κορυφαίοι παράγοντες εκείνου του κόμματος ήταν τότε στη Νέα Δημοκρατία με πρωτοβουλία του τότε προέδρου Αντώνη Σαμαρά για λόγους, τους οποίους δε μου είναι εύκολο να ανιχνεύσω.

»Και στην ουσία (οι παράγοντες αυτοί) με την πολιτική τους σκέψη, την πολιτική τους συμπεριφορά και με τον τρόπο που μιλάνε, δεν αντιστοιχούν στη μεγάλη ιστορία της ΝΔ που ξεκινά με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή».

Ερωτηθείς για την κρίση και τις συντάξεις ο κ. Αντώναρος είπε:

«Μη βγαίνουν αυτοί, οι οποίοι περιέκοψαν τις συντάξεις, δηλαδή το ΠΑΣΟΚ κυρίως και αργότερα η κυβέρνηση της ΝΔ να μας λένε ότι τις συντάξεις περιέκοψε η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ διότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

»Έχουμε υποχρέωση απέναντι στους πολίτες να λέμε τι ακριβώς συμβαίνει.

»Οι συντάξεις βέβαια δεν μπορούν να αναπληρωθούν από σήμερα ως αύριο.

»Αλλά δεν μπορούμε να δεχόμαστε ότι υπάρχουν μεγάλες ομάδες της κοινωνίας, όπως είναι οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας, για τους οποίους δεν γίνεται καμία κουβέντα τα τελευταία χρόνια».

«Ο Κώστας Καραμανλής, όπως τον ξέρω, έχει μία εύγλωττη σιωπή. Να φανταστεί κανείς τι θα γινόταν στο πολιτικό σκηνικό της χώρας αν ο Κώστας Καραμανλής άνοιγε το στόμα του και μιλούσε. Δε λέω τίποτε άλλο.

«Τι εννοείτε; Θέλει να μιλήσει και δεν τα λέει;» ρώτησε ο κ. Κουφόπουλος.

«Λέω ότι η σιωπή του έχει πολιτική βαρύτητα και επειδή είναι υπεύθυνος άνθρωπος ξέρει και τηρεί αυτήν την εύγλωττη σιωπή».


Ο γιατρός που..... Αυτό-Χειρουργήθηκε!

Ένας ιατρικός άθλος


http://newsone.gr/ellada/1751523-o-giatros-pou-autoegchiristike-enas-iatrikos-athlos

 

Κατά τη διάρκεια αποστολής στην Ανταρκτική, το 1961, ο Ρώσος χειρουργός Leonid Rogozov αρρώστησε. Χρειαζόταν να υποβληθεί σε επέμβαση και, καθώς ήταν ο μόνος γιατρός στην ομάδα της αποστολής, συνειδητοποίησε πως θα έπρεπε να την κάνει… μόνος του. 

Εν μέσω της πολικής ερήμου ο 27χρονος Rogozov άρχισε να νιώθει κουρασμένος και αδύναμος, είχε διαρκώς ναυτία. Στη συνέχεια άρχισε να νιώθει έντονους πόνους στη δεξιά πλευρά της κοιλιάς του. 

«Ως χειρουργός ο ίδιος δε δυσκολεύτηκε να κάνει τη διάγνωση. Είχε οξεία σκωληκοειδίτιδα», περιγράφει ο γιος του, Vladislav, στο BBC. «Ήταν μια επέμβαση που είχε κάνει πολλές φορές, στον πολιτισμένο κόσμο είναι μια επέμβαση ρουτίνας. Αλλά δεν βρισκόταν στον πολιτισμό, βρισκόταν στην άκρη του κόσμου». 

Ο Rogozov συμμετείχε στην 6η Σοβιετική αποστολή στην Ανταρκτική. Ήταν μεταξύ των δώδεκα ανθρώπων που είχαν φτάσει εκεί για να κατασκευάσουν μια νέα βάση. Ο σταθμός Novolazarevskaya ήταν ήδη έτοιμος και λειτουργικός το Φεβρουάριο του 1961 και καθώς η ομάδα είχε ολοκληρώσει την αποστολή της, ανέμενε να περάσουν οι δύσκολοι χειμερινοί μήνες. 

Φτάνοντας το τέλος του Απριλίου, η ζωή του Rogozov διέτρεχε πλέον άμεσο κίνδυνο και δεν υπήρχε καμία ελπίδα εξωτερικής βοήθειας. Το ταξίδι από τη Ρωσία ως την Ανταρκτική είχε κρατήσει 36 ημέρες -μέσω θαλάσσης- και το πλοίο δεν επρόκειτο να επιστρέψει για έναν ακόμα χρόνο. Από αέρος ήταν αδύνατο να φτάσει βοήθεια λόγω των καιρικών συνθηκών και των χιονοθυελλών. 

«Ήταν αντιμέτωπος με μία δύσκολη κατάσταση ζωής ή θανάτου», εξηγεί ο Vladislav, «θα έπρεπε είτε να περιμένει μάταια βοήθεια είτε να κάνει μια απόπειρα να εγχειρίσει ο ίδιος τον εαυτό του». 

Δεν ήταν μία εύκολη επιλογή. Ο Rogozov ήξερε πως η σκωληκοειδής απόφυση μπορούσε να «σκάσει» και αν αυτό συνέβαινε, ήταν σχεδόν βέβαιο πως θα τον σκότωνε. Όσο σκεφτόταν ξανά και ξανά τις- δύσκολες- επιλογές του, τα συμπτώματά του χειροτέρευαν. 

«Έπρεπε να ανοίξει ο ίδιος την ίδια την κοιλιά του και να βγάλει έξω τα σπλάχνα του, δεν ήξερε καν αν αυτό ήταν ανθρωπίνως δυνατό», συνεχίζει ο Vladislav. Επιπροσθέτως, ήταν η εποχή του Ψυχρού Πολέμου, με την Ανατολή και τη Δύση να ανταγωνίζονται στα πυρηνικά, το διάστημα και την κατάκτηση των πόλων. Το βάρος αυτού του ανταγωνισμού έπεφτε στους ίδιους τους ανθρώπους. 

Έτσι ο επικεφαλής του σταθμού του Novolazarevskaya έπρεπε να πάρει την άδεια της Μόσχας για να προχωρήσει η επέμβαση! «Εάν ο πατέρας μου αποτύγχανε και πέθαινε, θα ήταν σίγουρα αρνητική δημοσιότητα για το σοβιετικό πρόγραμμα στην Ανταρκτική», εξηγεί ο γιος του. 

Ο Rogozov πήρε την απόφασή του! Θα αυτοεγχειριζόταν παρά να πέθαινε μην κάνοντας τίποτα...

«Δεν κοιμήθηκα καθόλου χθες βράδυ, πονάω διαολεμένα. Μια χιονοθύελλα μαστιγώνει την ψυχή μου, ουρλιάζει σαν εκατό τσακάλια», έγραφε γλαφυρά στο ημερολόγιό του. 

«Ακόμα δεν έχω συμπτώματα που να δείχνουν πως η "έκρηξη" της απόφυσης επίκειται άμεσα, αλλά έχω ένα πιεστικό κακό αίσθημα… Είναι σχεδόν αδύνατο… αλλά δεν μπορώ να σταυρώσω τα χέρια μου και να παραιτηθώ», συνέχιζε. 

Έτσι κατέστρωσε ένα πολύ λεπτομερές σχέδιο για το πώς θα εξελισσόταν η επέμβαση και ανέθεσε στους συναδέλφους του συγκεκριμένους ρόλους και εργασίες. Ανέθεσε σε δύο να γίνουν οι βοηθοί του και να του δίνουν τα χειρουργικά εργαλεία, να κινούν τη λάμπα και να κρατούν έναν καθρέφτη- ώστε να μπορεί στην αντανάκλασή του να βλέπει τι κάνει. 

Στο δωμάτιο βρισκόταν και ο διευθυντής του σταθμού, σε περίπτωση που κάποιος από τους δύο βοηθούς λιποθυμούσε. 

«Ήταν τόσο σχολαστικός που τους είχε δώσει οδηγίες για το τι να κάνουν ακόμα κι αν εκείνος έχανε τις αισθήσεις του. Πώς να του κάνουν ένεση αδρεναλίνης, πώς να του κάνουν τεχνητή αναπνοή», περιγράφει ο Vladislav. «Δεν θα μπορούσε να είχε προετοιμαστεί καλύτερα». 

Η ολική αναισθησία είχε αποκλειστεί κι έτσι χρησιμοποίησε ένα τοπικό αναισθητικό. Ωστόσο αφότου έκανε το απαραίτητο «άνοιγμα» στο κοιλιακό τοίχωμα, η αφαίρεση της σκωληκοειδούς απόφυσης θα έπρεπε να γίνει χωρίς άλλο παυσίπονο ώστε ο χειρουργός- ασθενής να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαύγεια. 

«Οι καημένοι οι βοηθοί μου… Την τελευταία στιγμή τους κοίταξα, στέκονταν εκεί φορώντας τις χειρουργικές στολές τους, οι ίδιοι ήταν πιο άσπροι κι από τις στολές», έγραφε αργότερα ο Rogozov. «Κι εγώ φοβόμουν. Αλλά όταν έπιασα τη βελόνα με τη νοβοκαΐνη και έκανα στον εαυτό μου την πρώτη ένεση, αυτόματα πέρασα σε άλλη φάση και από εκείνο το σημείο και μετά δεν καταλάβαινα τίποτα». 

Ο Rogozov σκόπευε να χρησιμοποιήσει έναν καθρέφτη για να τον βοηθά κατά τη διάρκεια της επέμβασης αλλά η αντανάκλασή του τον δυσκόλευε περισσότερο απ' ό,τι τον διευκόλυνε κι έτσι προτίμησε να χειρουργήσει χωρίς αυτόν, εμπιστευόμενος τα χέρια του. Και για να αξιοποιήσει και όλες τις πληροφορίες που του προσέφερε η αφή, χειρούργησε χωρίς γάντια. 

Καθώς έφτανε στο τελικό και πιο δύσκολο κομμάτι της επέμβασης, σχεδόν έχασε τις αισθήσεις του. Άρχισε να φοβάται πως θα αποτύγχανε στην τελική δοκιμασία. 

«Η αιμορραγία είναι αρκετά έντονη αλλά παίρνω το χρόνο μου. Ανοίγοντας το περιτόναιο τραυμάτισα το τυφλό έντερο κι έπρεπε να το ράψω», έγραψε ο Rogozov, «άρχισα να γίνομαι όλο και πιο αδύναμος, είχα ταχυπαλμία και αρρυθμία. Τελικά, να τη, η καταραμένη σκωληκοειδής. Με τρόμο πρόσεξα το σκούρο σημάδι στη βάση της. Αυτό σημαίνει πως μια μέρα αν καθυστερούσα, μπορεί και να είχε σκάσει. Είχα διαδοχικά ταχυπαλμία και βραδυκαρδία, τα χέρια μου τα ένιωθα σαν λάστιχο. Τότε σκέφτηκα πως όλο αυτό θα έχει άσχημο τέλος ενώ το μόνο που μου έμενε ήταν να αφαιρέσω την απόφυση». 

Αλλά δεν απέτυχε. Ύστερα από περίπου δύο ώρες κατάφερε να ολοκληρώσει την επέμβαση μέχρι το τελικό ράμμα. Τότε, πριν επιτρέψει στον εαυτό του να ξεκουραστεί, έδωσε στους βοηθούς του οδηγίες για το πώς να πλύνουν και να απολυμάνουν τα χειρουργικά εργαλεία και μόνο όταν πλέον το δωμάτιο ήταν καθαρό και τακτοποιημένο ο Rogozov πήρε αντιβιοτικά και υπνωτικά χάπια. 

Ήταν ένα εντυπωσιακό επίτευγμα. «Ήταν μεγάλη η ανακούφισή του κυρίως επειδή είχε άλλη μια ευκαιρία στη ζωή», λέει ο Vladislav.

Δύο εβδομάδες μετά ο Rogozov επέστρεψε στα καθήκοντά του…

Στην πατρίδα του επέστρεψε με την αίγλη εθνικού ήρωα. Η απίστευτη ιστορία της επιβίωσής του έγινε ένα ισχυρό εργαλείο της σοβιετικής προπαγάνδας, σημειώνει το BBC. Μόλις 18 ημέρες πριν την αυτό-εγχείρισή του, ο επίσης Ρώσος Γιούρι Γκαγκάριν είχε γίνει ο πρώτος άνδρας που είχε ταξιδέψει στο διάστημα. 

«Υπήρξε ένας παραλληλισμός των δύο γιατί είχαν και οι δύο την ίδια ηλικία, 27 χρόνων, προέρχονταν και οι δύο από την εργατική τάξη και κατάφεραν και οι δύο κάτι που δεν είχε ξαναγίνει ποτέ στην ιστορία. Αποτελούσαν πρότυπα του ιδανικού εθνικού υπερήρωα», λέει ο Vladislav. 

Παρά την αναγνώριση, τις τιμές και την επίσημη παρασημοφόρησή του, ο Rogozov απέκρουσε τη δημοσιότητα και αμέσως μόλις επέστρεψε στη Ρωσία γύρισε στο νοσοκομείο του και στα καθήκοντά του εκεί. 

Ο Vladislav πιστεύει πως η παρακαταθήκη που αφήνει ο πατέρας του αποτελεί έμπνευση. «Αν βρεθείς σε μια παρόμοια απελπιστική κατάσταση όπου όλες οι πιθανότητες είναι εναντίον σου, ακόμα κι αν βρεθείς στο πιο εχθρικό περιβάλλον, μην παραιτείσαι. Πίστεψε στον εαυτό σου και πάλεψε, πάλεψε για τη ζωή». 

 


Παρασκευή 13 Απριλίου 2018

Ο Μανόλης Δρετάκης «δικαιούται δια να ομιλεί» για το δημόσιο χρέος

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΟΥΣΟΣ Γ. ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

http://agonaskritis.gr/%CE%BF-%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CE%BB%CE%B7%CF%82-%CE%B4%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%BF%CF%8D%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1-%CE%BD%CE%B1/

 

22/04/2011


Ο Μανόλης Δρετάκης είναι συνταξιούχος καθηγητής οικονομικών της ΑΣΟΕ {Οικονομικό πανεπιστήμιο} και πρώην υπουργός οικονομικών, των πρώτων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Ήταν αυτός που τόλμησε να βάλει φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας «ΦΜΑΠ» και εκπαραθυρώθηκε «σοσιαλιστικά»  -δεν μπορείτε να πείτε- από τον Ανδρέα Γ. Παπανδρέου.

Το 1990 εξελέγη βουλευτής με τον Συνασπισμό, και αντιπρόεδρος της βουλής. Αρθρογραφεί τακτικά στον Αθηναϊκό τύπο, εκφράζοντας θέσεις και απόψεις, για το πολιτικό γίγνεσθαι. Για να θυμηθούμε  ένα παλαιό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργό, τον μακαρίτη Αγαμέμνονα  {Μένιο }Κουτσόγιωργα, ο οποίος ζήτησε και πήρε σε λογαριασμό στην Ελβετία, τότε που έβραζε το σκάνδαλο Κοσκωτά , ένα μεγάλο ποσόν από τον Γ. Κοσκωτά,  για να  ψηφίσει ως υπουργός δικαιοσύνης, τον λεγόμενο Κουτσονόμο, απαλλαγής του Κοσκωτά από ευθύνες και νομικές κυρώσεις. Τι τα θέλω  και θυμάμαι τέτοια δύσκολα θέματα. Στην βουλή κατακεραύνωνε λαϊκιστικά  τα πρώτα χρόνια διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ την Ν.Δ με την ρήση «Δεν δικαιούσθε δια να ομιλείτε»

 

Ο Δρετάκης όμως είναι ένας  καθαρός , και έντιμος πολιτικός ο οποίος έμεινε ελάχιστο χρόνο στην κυβέρνηση , δεν φθάρηκε καθόλου από την εξουσία, και οι θέσεις του είναι γνήσιες σοσιαλδημοκρατικές. Θυμίζουν το παλιό ΠΑΣΟΚ, πριν πάρει σοσιαλφιλελεύθερη στροφή. Στο άρθρο του στην χθεσινή «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» μιλάει για   «κούρεμα» του χρέους και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής. Θεωρεί δε δεδομένο, ότι το ΠΑΣΟΚ  πρέπει να αλλάξει πολιτική, διότι η σημερινή πολιτική του είναι αδιέξοδη, και έχει αυξήσει το χρέος παρά τις θυσίες που υπέστη ο Ελληνικός λαός . Διαβάστε απόσπασμα του άρθρου , το οποίο σα παραθέτουμε.

«Ας παραδεχτεί επιτέλους η κυβέρνηση ότι η πολιτική που ακολουθεί δεν λύνει το πρόβλημα του χρέους («τα νούμερα δεν βγαίνουν») και ας προχωρήσει τώρα σε διαπραγμάτευση για μια αναδιάρθρωση του συνολικού δημόσιου χρέους («κούρεμα», σε συνδυασμό με επιμήκυνση αποπληρωμής και μείωση του επιτοκίου για το υπόλοιπο), αναδιάρθρωση που προτείνουν όλοι οι επαΐοντες, με τους οποίους συντάχθηκε τώρα και ο προηγούμενος αρχηγός του ΠΑΣΟΚ και πρώην πρωθυπουργός.

Είναι, φυσικά, αυτονόητο ότι την αναδιάρθρωση θα πρέπει να ακολουθήσει μια πολιτική ριζικά διαφορετική από αυτή που ακολουθείται σήμερα. Το τελευταίο ερώτημα όμως είναι: μπορούν τα δύο κόμματα εξουσίας, που η επί 37 χρόνια διαχείρισή τους δημιούργησε το δυσθεώρητο δημόσιο χρέος και προκάλεσε την πολύπλευρη κρίση που διέρχεται η χώρα, να καταστρώσουν και να εφαρμόσουν μια τέτοια πολιτική»;

 


Αφηγήσεις: Πώς ανετράπη ο πρώτος υπουργός Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ

http://www.kathimerini.gr/708885/opinion/epikairothta/arxeio-monimes-sthles/afhghseis-pws-anetraph-o-prwtos-ypoyrgos-oikonomikwn-toy-pasok

 

19.04.2008

 

Η πρώτη τετραετία του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, δηλαδή από τον Οκτώβριο του 1981 μέχρι τον Ιούνιο του 1985 ήταν τόσο θυελλώδης ώστε μέσα στον γενικό ενθουσιασμό των οπαδών του για τις παροχές που βελτίωναν το επίπεδο ζωής των μέχρι χθες αποκλήρων της ελληνικής κοινωνίας, χάθηκαν σοβαρές εκδηλώσεις αυταρχισμού από την πλευρά του Ανδρέα, που παραβίαζαν στοιχειώδεις αρχές κομματικής νομιμότητας, αλλά και πολιτικής ηθικής. Και πράγματι, στη διάρκεια αυτής της τετραετίας, που όπως έδειξε και η δημοσκόπηση της VPRC («Καθημερινή» 12 Δεκεμβρίου 2007), θεωρείται από τους ερωτηθέντες ως η καλύτερη της μεταπολίτευσης, λόγω των οικονομικών παροχών προς εργαζόμενους και αγρότες, διεπράχθη από τον Ανδρέα ομαδική σφαγή των στελεχών πρώτης γραμμής που είχαν επιλεγεί από τον ίδιο για να διευθύνουν την οικονομική πολιτική. Ο πρώτος υπουργός Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ ο κ. Μανώλης Δρεττάκης παραιτήθηκε οκτώ μόλις μήνες μετά την ανάληψη του χαρτοφυλακίου του, ο υπουργός Συντονισμού κ. Απ. Λάζαρης στην ίδια περίπου περίοδο έμεινε εκτός κυβερνήσεως, γιατί ο Ανδρέας δεν τον συμπεριέλαβε στον ανασχηματισμό του Ιουλίου 1982, ο διαδεχθείς τον Δρεττάκη ως υπουργός Οικονομικών κ. Δημ. Κουλουριάνος, ύστερα από σύντομη θητεία απογοητευμένος υποβάλλει την παραίτησή του και ο διαδεχθείς τον Λάζαρη κ. Γερ. Αρσένης έβγαλε μέχρι τις εκλογές του 1985 μια περιπετειώδη θητεία για να αποπεμφθεί εν συνεχεία από τον Ανδρέα. Ενα σκηνικό όπου «η επανάσταση τρώει τα παιδιά της», είχε στηθεί μέσα στο ΠΑΣΟΚ, με πρωταγωνιστές τον Ανδρέα που αισθανόταν παντοδύναμος και τον κομματικό μηχανισμό που πριόνιζε όσους υπουργούς ήθελαν να δημιουργήσουν μια υγιή οικονομία, και τον Μένιο Κουτσόγιωργα να βυσσοδομεί εναντίον όσων δεν αποδέχονταν το λαϊκίστικο στυλ του.

Για τις περιπετειώδεις θητείες των κ. Λάζαρη, Αρσένη και Κουλουριάνου, έχω ήδη γράψει εκτενή σημειώματα, τα οποία συμπληρώνω τώρα με μια αφήγηση για τη θητεία Δρεττάκη στο υπουργείο της Καραγεώργη Σερβίας, η οποία έληξε πρόωρα και άδικα με την παραίτησή του στις 23 Ιουνίου 1982. Η παραίτηση Δρεττάκη που έγινε για λόγους πολιτικής και ηθικής ευθιξίας, διαφέρει από όλες τις προηγούμενες γιατί απετέλεσε ένα πολιτικό και ηθικό στίγμα για το ΠΑΣΟΚ, αφού ήταν αποτέλεσμα της ωμής παρέμβασης στην οικονομική πολιτική των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. Η παρέμβαση αυτή που εκδηλώθηκε, οργανώθηκε και επέτυχε τον στόχο της μέσα στους πρώτους κιόλας μήνες της εξουσίας του ΠΑΣΟΚ, απεκάλυψε τη βαθιά αντίφαση του σοσιαλισμού που είχε επαγγελθεί ο Ανδρέας και είχαν πιστέψει οι οπαδοί του. Οι μη προνομιούχοι που είχαν όντως ευεργετηθεί από τον Ανδρέα με τις μεγάλες μισθολογικές αυξήσεις, την ΑΤΑ, το ΕΣΥ κ.λπ., δεν είχαν γίνει εξουσία όπως νόμιζαν, αφού τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα μπορούσαν να καταργούν ακόμη και ψηφισμένους από τη Βουλή νόμους και να αρνούνται να πληρώσουν τους οφειλόμενους φόρους.

Και όντως αυτά τα συμφέροντα «έφαγαν» τον Δρεττάκη, αφού τις αξιώσεις τους τις απεδέχθη ο Ανδρέας, ενώ οι συνάδελφοι του κ. Δρεττάκη στο οικονομικό επιτελείο εσιώπησαν. «Δειλοί, μοιραίοι και άβουλοι» γύρισαν την πλάτη στην αυθαιρεσία για να υποστούν σε λίγο διάστημα και αυτοί την ίδια μεταχείριση.

Σύγκρουση

Αλλά ας περιγράψω τα γεγονότα όπως τα έζησα στην πολυτάραχη αυτή περίοδο σαν συντάκτης της «Καθημερινής», υπεύθυνος για το ρεπορτάζ στα υπουργεία Συντονισμού και Οικονομικών. Ο κ. Δρεττάκης είχε ξεκινήσει στο τέλος Οκτωβρίου 1981 ομαλά την υπουργία του στην Καραγεώργη Σερβίας, παρότι ο δύσκολος χαρακτήρας του τον είχε φέρει σε κάθετη σύγκρουση με τη Νέα Δημοκρατία και τον προκάτοχό του υπουργό κ. Μιλτ. Εβερτ. Εκανε απογραφή στο υπουργείο και ισχυρίσθηκε ότι ο Εβερτ του άφησε κρυφά χρέη 250 δισ. δρχ. Για να τα καλύψει σύναψε δάνειο από την Τράπεζα της Ελλάδος και έτσι αυτά τα χρέη μεταφέρθηκαν στο δημόσιο χρέος της χώρας. Εφτιαξε έναν προϋπολογισμό που τα πήγε καλά στην εκτέλεσή του (το 1982 και το δημόσιο έλλειμμα και ο πληθωρισμός ήταν χαμηλότερα του 1981) και άρχισε να μπαίνει μια τάξη στα δημόσια οικονομικά, παρ' ότι οι δαπάνες επιβαρύνθηκαν με την καταβολή της ΑΤΑ στους δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους που ήταν βασική προεκλογική επαγγελία του ΠΑΣΟΚ.

Αλλωστε, ο Δρεττάκης στη δράση του στο υπουργείο Οικονομικών είχε σαν οδηγό προσανατολισμού τη διακήρυξη της κυβερνητικής πολιτικής του ΠΑΣΟΚ που είχε εγκριθεί τον Ιούλιο του 1981 από την Κεντρική Επιτροπή του κόμματος και είχε επαναληφθεί σαν κυβερνητική δέσμευση στις προγραμματικές δηλώσεις του Ανδρέα στη Βουλή τον Νοέμβριο του 1981. Στο πλαίσιο αυτών των δεσμεύσεων ο κ. Δρεττάκης ετοίμασε ένα φορολογικό νομοσχέδιο στο οποίο συμπεριελήφθησαν οι πρώτες ιδέες για τις αντικειμενικές αξίες στα ακίνητα κ.λπ. Η κρίση όμως που κατέληξε στην παραίτηση άρχισε να κυοφορείται από τη στιγμή που ο Δρεττάκης απεφάσισε να κάνει πράξη τη φορολογία στα ακίνητα που περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Ετοίμασε με επιμέλεια το σχετικό νομοσχέδιο και το έθεσε υπόψη του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, του λεγομένου ΚΥΣΟΠ.

Στη συνεδρίαση αυτή του ΚΥΣΟΠ που έγινε πριν από το Πάσχα του 1982 προήδρευε ο Ανδρέας Παπανδρέου και μετείχαν ο Λάζαρης, ως υπουργός Συντονισμού, ο Αρσένης ως διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, ο Κουλουριάνος ως διοικητής της ΕΤΒΑ, ο Γεννηματάς ως υπουργός Εσωτερικών και ο υπουργός Οικονομικών κ. Μανόλης Δρεττάκης. Ο τελευταίος εισηγήθηκε τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου που είχε αρχίσει να συντάσσει και το ΚΥΣΟΠ ομόφωνα έδωσε τη συγκατάθεσή του. Προβλεπόταν αφορολόγητο 25 εκατομμυρίων και η φορολόγηση γινόταν κλιμακωτά με αυξανόμενους συντελεστές, ανάλογα με το ύψος της περιουσίας.

Ενθουσιασμένος ο Δρεττάκης προώθησε το νομοσχέδιο στη Βουλή όπου ψηφίσθηκε πανηγυρικά τον Μάιο του 1982 και ετέθη αμέσως σε εφαρμογή. Σε λίγες ημέρες μάλιστα είχαν υποβληθεί πάνω από 1 εκατομμύριο δηλώσεις φορολογουμένων με αναγραφή της ακίνητης περιουσίας τους. Και ακριβώς, αυτή τη στιγμή του θριάμβου, αφού το σοσιαλιστικό ΠΑΣΟΚ φορολογούσε τον πλούτο όπως αυτός εκφραζόταν με την ακίνητη περιουσία, ξεσπάει σαν κεραυνός η κρίση. Ο Δρεττάκης ειδοποιείται από το Καστρί ότι ο Ανδρέας απεφάσισε να τροποποιήσει τον νόμο και να ορίσει ότι δήλωση υπαγωγής στη φορολογία ακίνητης περιουσίας θα κάνει προαιρετικά όποιος εκτιμά ότι η αξία της υπερβαίνει τα όρια του νόμου. Ο Δρεττάκης αισθάνεται κεραυνόπληκτος και δηλώνει ότι εάν ο πρωθυπουργός προβεί σε τέτοια ανακοίνωση, αυτός θα παραιτηθεί. Και όμως, ο Ανδρέας με την παντοδυναμία που είχε εκείνη την εποχή, το απετόλμησε. Με μια απλή δήλωσή του στη Βουλή ανακοίνωσε την τροποποίηση ψηφισμένου από τη Βουλή νόμου. «Χωρίς λύπη, χωρίς περίσκεψη, χωρίς αιδώ», όπως λέγει και ο Καβάφης, η ηθική, πολιτική και συνταγματική τάξη κατελύθη και ουδείς υπουργός ή βουλευτής του ΠΑΣΟΚ εψέλλισε μια αντίρρηση! Μόνο αργότερα ο Κουλουριάνος που τον διεδέχθη στο υπουργείο Οικονομικών προσπάθησε να επανορθώσει, αλλά ο Γεννηματάς δεν δέχθηκε την είσπραξη του φόρου από τους δήμους.

Τι είχε συμβεί, όμως, για να αλλάξει μέσα σε λίγες ημέρες γραμμή ο Ανδρέας; Η αλήθεια είναι ότι εναντίον του νόμου του Δρεττάκη υπήρξε μια έντονη αντίδραση από ισχυρά συμφέροντα που ξεκινούσαν από την Εκκλησία (της οποίας η μεγάλη περιουσία θα εξοντωνόταν φορολογικά), περνούσαν από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών και έφθαναν στους μεγαλοξενοδόχους. Ο διοικητής της Εθνικής Τράπεζας και στενός φίλος του Ανδρέα κ. Στέλιος Παναγόπουλος, είχε σπεύσει στο Καστρί για να τον προειδοποιήσει ότι η εφαρμογή του νόμου του Δρεττάκη θα αποδεικνυόταν καταστροφική για την οικονομία. Ακόμη και ο γαμβρός του, ο Θόδωρος Κατσανέβας μια μέρα που γύριζαν μαζί το απόγευμα από το Λαγονήσι, του είπε «αν ήξερες τι φόρο θα πληρώσεις για το Καστρί δεν θα κοιμόσουν». Βέβαια, ο Κατσανέβας αργότερα μου είπε ότι επί της αρχής ήταν σύμφωνος με τον νόμο, πίστευε όμως ότι ορισμένα ιστορικά κτίρια, όπως π.χ. το Καστρί έπρεπε να εξαιρεθούν, διαφορετικά οι ιδιοκτήτες τους θα έπρεπε να τα κάνουν μεζονέτες για να πληρώσουν τους φόρους!

Ο Δρεττάκης έσπευσε στο Καστρί με δύο παραιτήσεις στην τσέπη. Την παραίτηση από υπουργός και την παραίτηση από βουλευτής. Ο Ανδρέας δεν τις απεδέχθη και μέρες ολόκληρες προσπαθούσε να τον μεταπείσει λέγοντάς του: «Μανόλη πρέπει να μείνεις» και στη συνέχεια του προσέφερε άλλο υπουργείο. Ο Δρεττάκης, όμως, ήταν ανένδοτος και έφυγε από το υπουργείο Οικονομικών με το κεφάλι ψηλά. Από το αξίωμα του βουλευτή παραιτήθηκε δύο χρόνια αργότερα, το 1984. Ολα αυτά τα χρόνια δεν μίλησε ποτέ για όσα υπέστη αυτές τις δύσκολες ημέρες του Ιουνίου του 1982. Δεν κατονόμασε τα συμφέροντα που τον πολέμησαν, ούτε και εξέφρασε την πικρία του για τους συντρόφους του που δεν τον στήριξαν. Σήκωσε μόνος του και με σεμνότητα τον σταυρό του μαρτυρίου.

Η μοίρα το 'φερε 26 χρόνια μετά, να φορολογήσει την ακίνητη περιουσία, δηλαδή τον πλούτο που διατηρούν οι έχοντες και οι κατέχοντες, ο κ. Γ. Αλογοσκούφης, υπουργός μιας όχι σοσιαλιστικής, αλλά φιλελεύθερης κυβέρνησης. Και το σημαντικό είναι ότι αυτή τη φορά, τα μεγάλα συμφέροντα δεν μπόρεσαν να τον υπονομεύσουν. Οι κύκλοι της Ιστορίας διατηρούν τη δύναμη και τη γοητεία του απρόσμενου.


Πέμπτη 5 Απριλίου 2018

Με ποια Παιδεία στη νέα εποχή;


Της Αιμιλίας Λυμπεράκη – Besson(*)



03/04/2018 | 13:21


 http://www.eea.gr/gr/el/articles/aim-lymperaki-me-poia-paideia-sti-nea-epoxi


http://www.alfavita.gr/arthron/ekpaideysi/aim-lymperaki-me-poia-paideia-sti-nea-epohi


Το τέλος της ύφεσης και η επερχόμενη, αργά αλλά σταθερά, νέα εποχή ανάπτυξης της οικονομίας, θέτει στην ελληνική κοινωνία σωρεία προβλημάτων τα οποία συσσωρεύτηκαν επί δεκαετίες και εμφανίστηκαν με ένταση με την μεγάλη οικονομική κρίση 2009  -2017. Η κρίση είχε στο εσωτερικό της, πρώτα απ' όλα, την κρίση  ανταγωνιστικότητας και αποδοτικότητας της οικονομίας και του Δημόσιου Τομέα.

 

Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και η υστέρηση στο επίπεδο Παιδείας, ιδίως στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και ειδικά στη στρεβλή και αδύναμη σύνδεσή της με την αγορά εργασίας. Δεν είναι άμοιρη ευθυνών στο σημείο αυτό και η Δημόσια Διοίκηση που λειτουργεί, ακόμη(!) με όλες τις παθογένειες του παρελθόντος όπως η  κακοδιοίκηση, η κομματικοποίηση και η έλλειψη πραγματικής αξιολόγησης και αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού που στελεχώνουν τις δομές της Παιδείας. Όχι μόνο αυτό. Η αδράνεια της κυβέρνησης να προχωρήσει σε βαθιές και πραγματικές τομές στην Παιδεία έδωσε την ευκαιρία, στις δυνάμεις της αδράνειας και της οπισθοδρόμησης, να αντεπιτεθούν για να διατηρήσουν κεκτημένα και τη Δημόσια Διοίκηση σε ένα αναχρονιστικό μοντέλο.

 

Με αυτή την κατάσταση ο  πολίτης αναρωτιέται: «τι Δημόσια Διοίκηση έχουμε;», ενώ  ο Δημόσιος Υπάλληλος αναρωτιέται «τι είδους Δημόσια Διοίκηση θέλουμε;»!

 

Για την κυβέρνηση όμως που επαγγέλθηκε ανανέωση της Δημόσιας Διοίκησης με αξιοκρατικά κριτήρια και τρία χρόνια τώρα μένει στα παλιά, τίθεται το αμείλικτο ερώτημα: «Με ποιους θα πάει στην ψηφιακή εποχή και στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση; Με το παλιό αναξιολόγητο υλικό, στη ψηφιακή εποχή δεν μεταβαίνεις ποτέ!

 

Το παρακάτω άρθρο θίγει ορισμένα τρέχοντα προβλήματα της Διοίκησης του τομέα Παιδείας, τα οποία όμως είναι η κορυφή του παγόβουνου όλων των παθογενειών που ακόμη κατοικοεδρεύουν στη Δημόσια Διοίκηση.

Η μάχη γύρω από την Παιδεία

Η Παιδεία ήταν πάντα χώρος μεγάλων ιδεολογικών και πολιτικών συγκρούσεων με διακύβευμα τον προσεταιρισμό των μελλοντικών γενεών. Αυτή η μάχη συμπλέκονταν με τον, κατά κανόνα, ανατρεπτικό χαρακτήρα των νέων και την έντονη κυκλοφορία ιδεών στον χώρο, πράγμα που σήμαινε ότι είναι ένας δύσκολα διαχειρίσιμος χώρος. Προκειμένου δε, να ελεγχθεί και να ποδηγετηθεί, οι καθεστωτικές κυβερνήσεις εισήγαγαν διαχρονικά στις δομές της τον κομματισμό, την αναξιοκρατία και τις αυταρχικές μορφές διοίκησης.

Το μοντέλο αυτό που έφερε μύρια όσα δεινά, αλλά και υστερήσεις στην Παιδεία έχει φτάσει από καιρό στο τέλος του. Κι όμως, δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, πλημμυρίζει την Παιδεία με παρακμιακά στοιχεία και καταστάσεις παθογένειας του «ενδόξου» παρελθόντος!

Στο κοινωνικό πεδίο και κάτω από την πολιτική επιφάνεια, όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις, συνεχίζουν να επικρατούν οργή, θυμός, απογοήτευση, αποδοκιμασία των κομμάτων και ένας ορατός πλέον κυνισμός!

Αυτοί που πριν τρία χρόνια πίστεψαν ότι ήρθε η ώρα ν' αναγεννηθεί ο χώρος με νέες δομές, νέες δημοκρατικές διαδικασίες, νέους κανόνες αξιοκρατικής ανάδειξης στελεχών και με νέο πνεύμα στην Παιδεία, στη μάθηση και στην επιστήμη, σήμερα βρίσκονται σε αμηχανία! Αναρωτιόνται, πέρασαν τρία χρόνια και είμαστε πάλι στα ίδια;

Ο λόγος της υφέρπουσας απογοήτευσης είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφερε, στον χώρο της Παιδείας, ούτε σε ένα τομέα της Διοίκησης, να φέρει «επανάσταση» και άνεμο αλλαγής. Αντιθέτως, διατήρησε και αναπαρήγαγε τις παλιές δομές αναξιοκρατίας και κομματισμού, χωρίς κανένας να καταλαβαίνει γιατί «πυροβολεί τα πόδια της»!

Αυτή η αμηχανία της κυβέρνησης δεν έμεινε ανεκμετάλλευτη από τους θιασώτες της παλιάς τάξης πραγμάτων, οι οποίοι δεν χάνουν ευκαιρία ν' αντεπιτεθούν, προσβλέποντας σε υπονόμευση της κυβέρνησης.

Ας μιλήσουμε πρακτικά

  - Η τελευταία απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών με αναφορές σε ιδεολογικά - νομικά επιχειρήματα μιας άλλης εποχής, έδωσε την αφορμή για την αντεπίθεση που επιχειρείται (κόντρα στην πλειονότητα του 65% των Ελλήνων που είναι «αντίθετοι» με την κατήχηση, έρευνα Protata). Αφού η κυβέρνηση δεν πέρασε έγκαιρα το διαχωρισμό Κράτους - Εκκλησίας και αφού στο μεταξύ οι δυνάμεις της αντίδρασης, που κατοικοεδρεύουν και στον χώρο της Εκκλησίας, πέτυχαν μικρές νίκες, όπως η αποπομπή Φίλη, τώρα ένοιωσαν ότι μπορούν να αντεπιτεθούν, επιβαίνοντας στο άρμα του σκοταδισμού!

- Η κατάσταση αυτή έρχεται λίγες μέρες μετά την Απόφαση του Υπουργού Παιδείας να εφαρμόσει μια εντελώς λανθασμένη διάταξη (άρθρο 18 του ν. 4492/2017 - ΦΕΚ 156Α/18-10-2017), με την οποία επανατοποθετούσε στις θέσεις ευθύνης τους παλιούς προϊστάμενους που κληρονόμησε από τις κυβερνήσεις που κατά κόρον άλωναν τη Δημόσια Διοίκηση με κομματικού χαρακτήρα τοποθετήσεις[1].

Και το οξύμωρο είναι ότι ακόμη και στις νέες δομές διοίκησης του Υπουργείου, επέλεξε να κάνει προσωρινές τοποθετήσεις αναξιοκρατικά και με αδιαφανή τρόπο, μην εφαρμόζοντας στην πράξη το δικό την νόμο Αξιολόγησης - Μητρώου για τα διοικητικά στελέχη (ν. 4369/2016 ΦΕΚ 33 Α/27-2-2016).

Τι να υποθέσει κανείς; Ότι επιβράβευσε με αυτόν τον τρόπο τις πρακτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων; Τρία χρόνια τώρα δεν είχε χρόνο να επιβάλει ένα στοιχειωδώς αντικειμενικό - δημοκρατικό σύστημα αξιολόγησης των στελεχών;

·         Τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα με τους Εκπαιδευτικούς. Αντί της εισαγωγής  μιας αντικειμενικής και αξιοκρατικού - δημοκρατικού χαρακτήρα αξιολόγησής τους, προϋπόθεση κάθε αναπτυγμένου ευρωπαϊκού κράτους, το Υπουργείο προχωρεί στην κατάργηση της αξιολόγησης, σε αντίθεση με τις προτροπές όλων των μεγάλων επιστημονικών συλλόγων! Η ανάπτυξη της υποκουλτούρας σε όλο της το μεγαλείο! Το ευαγγελίζειν της ανατροπής και της εξέλιξης, έδωσε τη θέση του στην παρακμή και στην οπισθοδρόμηση! Μετά από τόσα χρόνια κρίσης και τέλματος, μέσα από την ηθική παρακμή αξιών, οι πολίτες δεν πιστεύουν απλά στους χαρισματικούς ανθρώπους, αλλά σε αυτούς που έχουν όραμα για την εκπαίδευση, για την κοινωνία και καθημερινά προσπαθούν να εμπλουτίζουν διαρκώς τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Ο εκπαιδευτικός, ο δημόσιος λειτουργός, χρειάζεται εκτός των άλλων, και μια εξωτερική πηγή έμπνευσης, καθώς και μια πηγή ηθικής επιβράβευσης και αναγνώρισης για το έργο του, για να μπορέσει να αυξήσει την αποδοτικότητά του προς το κοινωνικό όφελος!

-Μέσα σε αυτό το κλίμα το ΥΠΕΘ επέλεξε την άστοχη αύξηση του αριθμού των εισακτέων στα ΑΕΙ κατά 5,6% (από 70.726 το 2017  σε 74.692 το 2018)[2], όταν είναι γνωστό ότι οι δομές τους και το ανθρώπινο δυναμικό, δεν μπορούν να «χωρέσουν» ούτε τους ως τώρα αριθμούς εισακτέων. Να μη ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα, ένα μέλος του διδακτικού προσωπικού αντιστοιχεί σε 44 διδασκόμενους φοιτητές, ενώ στην ΕΕ η αντιστοιχία είναι 1:15![3] Η αύξηση των εισακτέων απειλεί με ασφυξία ΑΕΙ και ΤΕΙ. 

·         Παρόλες τις φιλότιμες προσπάθειες του Υπουργείου για αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης – Κατάρτισης (ΕΕΚ) με τη θέσπιση των 2ετών προγραμμάτων σπουδών στα Πανεπιστήμια, την εφαρμογή της μαθητείας και τη βελτίωση με τον επαγγελματικό προσανατολισμό, η τεχνική παιδεία εξακολουθεί να είναι υποβαθμισμένη! Δεν λαμβάνονται πρακτικά μέτρα ριζικής μεταβολής της αναχρονιστικής νοοτροπίας στη ρίζα της, στην επαρμένη συνείδηση της οικογένειας. Ποιος θα πει στην κοινωνία τι είδους νέες γενιές εργαζομένων βγαίνουν από ένα τραυματικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης; [4]

Τα μπρος- πίσω σε θέματα παιδείας, δομών, εξετάσεων, νομοθεσίας δεν έχουν τέλος! Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, η κακοδιοίκηση αυξήθηκε στο 30% σε ένα χρόνο! Το 17% των περιπτώσεων κακοδιοίκησης αφορά Υπουργεία, κυρίως τα Εσωτερικών, Παιδείας, Μεταναστευτικής Πολιτικής και Εργασίας, ενώ το 14% των περιπτώσεων κακοδιοίκησης εντοπίζεται στους ΟΤΑ.

Όλα αυτά κάνουν τον απλό παρατηρητή να εκτιμά ότι το παλιό, ο κομματισμός, η αδράνεια και όλες οι παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης είναι εδώ και αντεπιτίθενται! Και αν κάποιος πει αδιάφορα ότι αυτά είναι μάχες συντεχνιών και χαρακωμάτων, μάλλον θα κάνει μεγάλο λάθος. Γιατί από τέτοιες μάχες, κρίνονται οι πόλεμοι και η επόμενη ημέρα μιας κυβέρνησης!

Η αποτίμηση γίνεται από τους ίδιους τους πολίτες, όπως είπε σε πρόσφατη ομιλία της η Υπουργός κ. Γεροβασίλη και τα αποτελέσματα δυστυχώς είναι απογοητευτικά! Ο πολίτης συνεχίζει να αναρωτιέται «τι Δημόσια Διοίκηση έχουμε» και ο Δημόσιος Υπάλληλος αναρωτιέται «τι είδους Δημόσια Διοίκηση θέλουμε»!

Η αδράνεια και οι απώλειες

Για κάθε σκεπτόμενο δημόσιο λειτουργό και πολίτη, η αναπαραγωγή των παλαιών καταστάσεων μεταφράζεται σε τεράστιο κόστος για την κοινωνία. Η Δημόσια Διοίκηση διαθέτει πλήθος άξιων υπαλλήλων, ικανών ν' αναλάβουν να τη διευθύνουν και να την οδηγήσουν στην ψηφιακή εποχή και στην ποθούμενη ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Η Δημόσια Διοίκηση παραμένει ακόμη στο χειρόγραφο παρελθόν της, ενώ στην Ευρώπη η ψηφιακή εποχή γράφει αέναους ανοδικούς κύκλους.

·         Kαι το πλέον οξύμωρο είναι ότι ενώ γίνεται μία τεράστια προσπάθεια από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης στο πλαίσιο της αναγκαιότητας, αλλά και υποχρέωσης της Ελλάδας για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Δημοσίου, με την εφαρμογή των ψηφιακών οργανογραμμάτων, της e-card του εργαζομένου …, στο Υπουργείο Παιδείας ακόμη και το πρόγραμμα δράσης της Εθνικής Συμμαχίας για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, «πάγωσε» με ευθύνη του Υπουργού.

Το ανθρώπινο δυναμικό με την ανιδιοτελή παραγωγή έργου ήταν πάντα το αποκλεισμένο και αδικημένο τμήμα, καθότι, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων και στάσεων, αντιστέκονταν και δεν συμβιβάζονταν με τον κομματισμό και την υπηρέτηση άλλων σκοπών από την υπηρεσία στη Διοίκηση, στον πολίτη και στην κοινωνία. Βλέποντας τώρα και την σημερινή κυβέρνηση να αδρανεί και ν' αναπαράγει τους ίδιους αποκλεισμούς, απελπίζονται και μετρούν τις απώλειες από τη μη αξιοποίησή τους. Απώλειες προσωπικές, διοικητικές, κοινωνικές!

Με ποιους θα πάει όμως η κυβέρνηση στην ψηφιακή εποχή και στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση; Με το παλιό αναξιολόγητο υλικό στη ψηφιακή εποχή δεν μεταβαίνεις ποτέ! Απλώς ανακυκλώνεσαι στην καθυστέρηση και στον αναχρονισμό, προς μεγάλη χαρά όσων τρέφονται από την αδράνεια.

Πώς να ερμηνεύσουμε τη δήλωση του Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας, ότι το Επιμελητήριο είναι, από χρόνια, καθόλα έτοιμο να εφαρμόσει την εξ αποστάσεως κατάρτιση (e – learning) και την ψηφιακή υπογραφή, ώστε να ψηφιοποιηθεί κάθε διαδικασία παροχής υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους και το Δημόσιο αγνοεί τέτοιες ανάγκες και καθυστερεί χωρίς ημερομηνία υλοποίησης; Ως πότε αυτή η αναντιστοιχία αναγκών της κοινωνίας και ανταπόκρισης της Δημόσιας Διοίκησης;

·         Το χειρότερο όμως είναι ότι ο πολυαναμενόμενος δημοκρατικός διάλογος διαφάνειας στον χώρο του Υπουργείου, σταδιακά μετατρέπεται σε «είδος εν ανεπαρκεία» και η ένταση, οι συγκρούσεις, οι αντιπαραθέσεις φορέων και ηγεσίας είναι στην ημερήσια διάταξη και με αυξανόμενη ένταση. Αντί διαλόγου και εργασιακής ασφάλειας, το κλίμα είναι αρνητικό, στενεύει ο κύκλος λήψης αποφάσεων και αφοπλίζεται το προοδευτικό δυναμικό!

Τι να κάνουμε;

Σε κάθε ιστορική στιγμή που τα πράγματα ισορροπούσαν στην αδράνεια, μόνη λύση ήταν η δυναμική ανατροπή της! Για τις δυνάμεις της προόδου, δεν υπάρχει άλλη λύση παρά να δώσουν και πάλι τη μάχη για να προχωρήσουν οι αρχικές ιδέες της δημοκρατικής, συμμετοχικής, αξιοκρατικής και αποτελεσματικής Διοίκησης στην Παιδεία. Και δυστυχώς, επιβεβαιώνονται και πάλι τα λόγια του ποιητή,  «για να γυρίσει ο  ήλιος, θέλει δουλειά πολλή»[5]!

(*) Η  κ. Αιμιλία Λυμπεράκη – Besson  είναι:

- Δημόσιος λειτουργός στο Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων,

- Πτυχιούχος Γαλλικής Φιλολογίας,

- Ms « Στρατηγικές Επικοινωνίας»

- Εμπειρογνώμονας, ενταγμένη στο Μητρώο Εκπαιδευτών του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.

- Πρώην μέλος του Δ.Σ. του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ)- ΕΟΠΠΕΠ

- Πρώην υπεύθυνη Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Διεθνών Σχέσεων της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.

 

 

 


Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2018

Αφιέρωμα για τα 30 χρόνια από το θάνατο του Τάσου Λειβαδίτη.




Το βιβλίο με τίτλο «Τάσος Λειβαδίτης, Ο ποιητής, το έργο, η ζωή του» από τις εκδόσεις «Στίξις», που επιμελήθηκε ο ποιητής, συγγραφέας και προσωπικός φίλος του Τάσου Λειβαδίτη Γιώργος Δουατζής, αποτελεί μια συλλογική πνευματική εργασία, στην οποία συμμετέχουν με κείμενά τους εξέχουσες προσωπικότητες των Γραμμάτων και της Τέχνης. Ο καθένας φωτίζει και μια διαφορετική πτυχή του έργου ή άγνωστα στοιχεία της ζωής, της προσωπικότητας του μεγάλου μας ποιητή.


Ο Γιώργος Δουατζής, κινούμενος από τη βαθειά εκτίμηση στο έργο του Λειβαδίτη και την αγάπη που τρέφει ο μαθητής για τον Δάσκαλο, θεώρησε ηθικό χρέος -όπως αναφέρει- την επιμέλεια και έκδοση αυτού του βιβλίου, με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων (1988-2018) από τον θάνατο του ποιητή, το έργο του οποίου αποτελεί θεμελιώδες κεφάλαιο στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το ποίημα το Γιώργου Δουατζή «Το χρέος», γραμμένο τον Οκτώβριο του 1990, με το οποίο κλείνει το βιβλίο αυτό. Παραθέτω κάποιους στίχους:


«Έτσι κύλησαν οι αιώνες

και νάμαστε πάλι οι δυο μαζί

να μετράμε μέρες και ποιήματα

να ζωντανεύουμε λευκά χαρτιά

για νάχουν αγάπη οι άνθρωποι

και να ζεσταίνονται τις νύχτες του χειμώνα

ήσυχοι αφού κάποιοι άλλοι

τραγούδησαν γι' αυτούς κι απόψε

πληρώνοντας το προαιώνιο χρέος

που θα εκκρεμεί την επόμενη, τη μεθεπόμενη

την κάθε των ανθρώπων νύχτα.»


Με αφορμή αυτή την υπέροχη, πολύπλευρη και εμπεριστατωμένη έκδοση, να πούμε ότι ο Τάσος Λειβαδίτης γεννημένος στην Αθήνα το 1922 και έχοντας χαραγμένα στην ψυχή του τα βιώματα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου αγωνίζεται για πανανθρώπινα ιδανικά και για το όραμα της ειρήνης, της ελευθερίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης.


Έγραψε:


«Τα ζήσαμε όλα: το μίσος, την ταπείνωση,

τη δόξα και τους φόβους της,

τον έρωτα και τον εγωϊσμό του

και πάνω απ' όλα την τραχειά,

αιώνια πείνα μας για την ελευθερία.»

 

«Τραγουδάω όλους εσάς που αντισταθήκατε

τραγουδάω τους άσπρους, τους μαύρους, τους κίτρινους

τραγουδάω την ελπίδα που δεν έχει χρώμα

τραγουδάω το αίμα που σ' όλα τα γεωγραφικά σημεία είναι κόκκινο.

Με το λαρύγγι μου πεταμένο έξω φαρδύ, σαν προκυμαία

τραγουδάω την παγκόσμια αδερφοσύνη.»


Βασανιστήρια, εξορίες, φυλακίσεις, εκτελέσεις, πόνος, φόβος συνθέτουν το σκηνικό ενός αρρωστημένου κόσμου, διαβρωμένου από το χρήμα, την υποκρισία και τον παραλογισμό. Ένας ηθικά χρεωκοπημένος κόσμος, κατακερματισμένος και ασυνάρτητος, που βουλιάζει στις αντιφάσεις, στην ηδονή της ύλης, στο υπαρξιακό κενό. Μια πάσχουσα ανθρωπότητα. Η ποίηση, όμως, ως τέχνη επαναστατική και ύψιστη πολιτική πράξη και ο Τάσος Λειβαδίτης ως επαναστατικός ποιητής, την ώρα της κατάρρευσης του ονείρου αποκάλυψε το δαιδαλώδες εσωτερικό αδιέξοδο  και ανακάλυψε την οδύνη της ανθρώπινης ύπαρξης, που πηγάζει απ' το απώτατο παρελθόν και δυστυχώς σημαδεύει το παρόν και το μέλλον μας. Επανάσταση για κείνον είναι η συγχώρεση, ο σεβασμός, η αξιοπρέπεια, η τραγικότητα του να γνωρίζει κάποιος τόσο βαθιά την αλήθεια της ήττας και συγχρόνως να την κρύβει από τον ίδιο του τον εαυτό προκειμένου να στηρίξει και να ορθώσει τον Άνθρωπο με άλφα κεφαλαίο. Η μοίρα κοινή για όλους, γι' αυτό προβάλλει το μοιρασμένο ψωμί, τη συντροφικότητα, την αδελφοσύνη και την αγάπη. Περνάει από το εγώ στο εμείς. Και στο εμείς δικαιώνεται η ακέραιη αυθεντική ζωή.


Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της ποίησης του Λειβαδίτη, που επισημαίνεται και στο βιβλίο αυτό από τους αναλυτές του έργου του, είναι η σχέση του με τους νεκρούς συντρόφους. Διαφαίνεται μια σχέση αλληλοπροστασίας και αλληλοσυμπαράστασης. Οι νεκροί τον εμψυχώνουν και τον ευεργετούν, είναι ο φωτεινός φάρος του αγώνα, ο οποίος συνεχίζεται αδιαλείπτως μέσα σε διαφορετικές συνθήκες κάθε φορά. Η ζωή έχει σημαδευτεί από τον αγώνα. Και η ήττα είναι μέρος του. Οι νεκροί έχουν μια ιεροπρέπεια και μια καθολικότητα ως φορείς ιδεών και κήρυκες του οράματος ενός καλύτερου ευτυχισμένου κόσμου.


«Πάνω στα ματωμένα πουκάμισα των σκοτωμένων

εμείς καθόμασταν τα βράδια

και ζωγραφίζαμε σκηνές από την αυριανή ευτυχία του κόσμου.

Έτσι γεννήθηκαν οι σημαίες μας.»


Με την απλότητα της γραφής του, το φιλοσοφικό βάθος των εννοιών και την υψηλή αισθητική αποτυπώνει ως κήρυγμα ανατρεπτικό τη λύπη, την ήττα, τη μόνωση, τον διωγμό, την αθλιότητα, την αδικία, εξομολογείται την πικρή νύχτα, τα καρφιά του έρωτα, την απώλεια και εκεί πάνω στον Σταυρό του εξαγνίζεται και φωτίζεται ολόκληρος με το φως της αγιοσύνης και τότε θαρρείς πως σώζει την ανθρωπότητα ολάκαιρη. Η δημιουργία μιας τέτοιας μεγάλης ποίησης είναι πορεία προς τον Γολγοθά και συγχρόνως αντίσταση στον Γολγοθά.


«Θυμάμαι παιδί που έγραψα κάποτε τον πρώτο στίχο μου.

Από τότε ξέρω ότι δε θα πεθάνω ποτέ –

αλλά θα πεθαίνω κάθε μέρα.»


Μέσα στα παραμελημένα, μικρά πράγματα και στη θνητότητα, γεννά την απεραντοσύνη και το ανώτερο νόημα της ζωής, την αρμονία, τη συμπόνια, την ευσπλαχνία, την ομορφιά και τις εκφράζει με μια αμείλικτη ειλικρίνεια, που συνταράζει τον αναγνώστη. Οι στίχοι του είναι γραμμένοι για τον λαό. Θυρωροί, νυχτοφύλακες, ρακοσυλλέκτες, υπηρέτριες, αλκοολικοί, τυφλοί, καταπιεσμένες γυναίκες, γέροι παραδέρνουν μέσα στη μοναξιά, τα πάθη, την απελπισία τους, ηττημένοι από τον ίδιο τους τον εαυτό πρωτίστως.


Ο πολιτικοποιημένος στοχασμός του βαδίζει προς τον λαό με υπέρτατο σκοπό να διασώσει την ανθρωπιά.


«Γράφω για κείνους που δεν ξέρουν να διαβάσουν

για τους εργάτες που γυρίζουνε το βράδυ με τα μάτια κόκκινα απ' την άμμο…

Γράφω για τους καρβουνιάρηδες, για τους γυρολόγους και τις πλύστρες.

Γράφω για σας αδέρφια μου στο θάνατο σύντροφοί μου στην ελπίδα

που σας αγάπησα βαθειά κι απέραντα όπως ενώνεται κανείς με μια γυναίκα.»


Από την περίοδο της πίστης, στην περίοδο της κρίσης κι έπειτα της ανάκαμψης, δεν παύει να είναι αληθινός, γνήσιος και κυρίως ταπεινός. Η ταπεινότητα έχει βάθος, μηδενίζει το Εγώ και την έπαρση του προσωπείου, κοιτάζει από κάτω προς τα πάνω αναζητώντας την πληρότητα, ενώ, αντιθέτως, η αλαζονεία έχει ελαφρότητα, είναι συνυφασμένη με τη ρηχότητα, την άγνοια και την πνευματική τύφλωση, κοιτάζει απαξιωτικά τους άλλους από πάνω προς τα κάτω.


Ο ταπεινός δεν παραιτείται, αγωνίζεται και τρέφει την ψυχή του με φως, ενώ ο εγωιστής αρέσκεται στο είδωλο που έχει φτιάξει για τον εαυτό του και αδρανεί.


Με την έμφυτη ευαισθησία του και την ποιητική του ιδιοφυία ο Τάσος Λειβαδίτης μεταβαίνει φυσικά και αβίαστα από την αίσθηση του πραγματικού στην υπερβατικότητα, από τον θάνατο στην αθανασία, από την ενδοστρέφεια στην εξωστρέφεια, με μια γλώσσα αποκρυσταλλωμένων νοημάτων και ολοκληρωμένης εμπειρίας ζωής προσδίδοντας στην ποίησή του οντολογική διάσταση.


«Ήμουν τόσο μονάχος,

που τα σκυλιά που με γαύγισαν στο δρόμο,

ανέβαιναν τώρα μαζί μου στον ουρανό.

Ήμουν τόσο μονάχος που όλα θα τέλειωναν στην αιωνιότητα.»


Αφοπλιστική αμεσότητα, γοητεία, πάθος, απέραντη τρυφερότητα, νοσταλγική προσήλωση στο απωλεσθέν. Τόσο εύθραυστος μέσα σ' έναν κόσμο σκληρό και ευτελή. Όλα βυθισμένα στην πένθιμη βροχή ή στο κατάλευκο χιόνι της ματαιότητας και του χρόνου που έληξε ή έδυσε.


«Και τώρα μια μικρή τρύπα, σχεδόν αόρατη,

απ' όπου μπαίνει αθόρυβα κι ανέκλητα

όλο το ψύχος της πιο μεγάλης ματαιότητας.»


«Κι αν συνεχίζω να ζω

είναι γιατί δεν θέλω να λησμονήσω

κι έκανα όρκο να φέρω ως το τέλος

το πεπρωμένο μου.»


Αξίζει, επίσης, να επισημανθεί η δύναμη και η γοητεία των λέξεων του Τάσου Λειβαδίτη. Πρόκειται για έναν λόγο, που φέρει μια εσωτερική αλήθεια και συγχρόνως αυτοϋονομεύεται για να προβάλει το άρρητο. Μέσα από παύσεις και σιωπές, φοράει ο λόγος το ρούχο του ανεπαρκούς και αυτοακυρώνεται ηθελημένα, ώστε τελικά να πραγματωθεί. Το αληθινό νόημα των λέξεων βρίσκεται στο ανείπωτο, στο ανεκπλήρωτο και τα πάντα πραγματώνονται, όταν διαψευστούν και δεν θα ειπωθούν ποτέ. Ο λόγος πραγματώνεται, όταν απουσιάζουν τα πράγματα, ο χώρος, ο χρόνος, οι άλλοι, ο εαυτός, όταν αποσυνδεθεί από το βίωμα και την επιθυμία. Πρέπει να είναι κανείς βαθιά τραυματισμένος από το συγκεκριμένο και το ιστορικό για να αρθεί στο παράλογο, το φαντασιακό και να απεγκλωβιστεί από τον προσωπικό λαβύρινθο των λέξεων.


Η λέξη είναι περιπλάνηση και αναμέτρηση με το βίωμα, όχι για να το καταγράψει αλλά για να λυτρωθεί απ' αυτό κατανοώντας το στη σιωπή:


«Κι ίσως θα πρέπει να χαθείς ολότελα

για να μάθεις κάποτε ποιος είσαι».


Η μαγεία της λέξης έγκειται στο γεγονός, ότι είναι τόπος συνάντησης με τον εαυτό μας, όπου το τοπίο είναι θολό, σαν παραπλάνηση ή αυταπάτη ή σύγχυση που οδηγεί στον εκτροχιασμό.


Και την ώρα του εκτροχιασμού η λέξη αποκτά το πραγματικό νόημά της και ναυαγεί ή βυθίζεται στη νύχτα για να βρει την προοπτική της και να αυτοεκπληρωθεί:


«Κι όχι, δεν παραλογίζομαι, φίλοι μου,

αλλά είναι η μαγεία που έχουν οι λέξεις

όταν δεν θέλουν να πουν τίποτα,

όπως και το παράδοξο αυτό ταξίδι μας  μέσα  στον κόσμο

δε θά 'χε καμιά σημασία αν ήταν αληθινό».


Ο λόγος του ποιητή προφητικός:


«Κι όταν πεθάνω και δε θά 'μαι

ούτε λίγη σκόνη πια μέσα στους δρόμους σας

τα βιβλία μου, στέρεα κι απλά θα βρίσκουν πάντοτε

μια θέση πάνω στα ξύλινα τραπέζια

ανάμεσα στο ψωμί και τα εργαλεία του λαού.»