Δεν άλλαξε και τίποτα από τότε απλά οι ρόλοι μετονομάσθηκαν σε ολιγάρχες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, καναλάρχες και τραπεζίτες.
Δεν άλλαξε και τίποτα από τότε απλά οι ρόλοι μετονομάσθηκαν σε ολιγάρχες, βιομήχανοι, εφοπλιστές, καναλάρχες και τραπεζίτες.
Έχουν περάσει 204 χρόνια από τον αφορισμό της Επανάστασης του 1821 από τον Πατριάρχη Κωνσταντινούπολης Γρηγόριο Ε΄:
https://www.news247.gr/afieromata/200-xronia-apo-ton-aforismo-tis-epanastasis-i-mavri-vivlos-tou-1821/
Ο ρόλος της ανώτατης ιεραρχίας της Εκκλησίας την προεπαναστατική και επαναστατική περίοδο, μέσα από ντοκουμέντα της εποχής.
Ο επιμελητής της έκδοσης, Μηνάς Παπαγεωργίου, μιλά στο NEWS 24/7.
Η Μαύρη Βίβλος του 1821 εκδίδεται σχεδόν ταυτόχρονα με μια ιστορική επέτειο που αποτελεί ζήτημα – “ταμπού” για πολλούς.
Η
νέα μελέτη της σειράς “Lux Orbis” περιλαμβάνει πατριαρχικά κείμενα της
περιόδου 1798-1828, που δίνουν το περίγραμμα της αρνητικής στάσης της
ανώτατης ιεραρχίας της Εκκλησίας απέναντι στην Επανάσταση και έρχεται να
“συναντήσει” χρονικά την επέτειο συμπλήρωσης 200 χρόνων από τον
αφορισμό των Ελλήνων Επαναστατών και της Φιλικής Εταιρείας, από τον
Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, Γρηγόριο Ε’.
Μαζί
με τους επίσημους εορτασμούς για τα 204 χρόνια από την επίσημη έναρξη
της Ελληνικής Επανάστασης, ένα από τα ζητήματα που έχουν “πέσει” άλλωστε
στο τραπέζι του δημοσίου διαλόγου, είναι και ο ρόλος που τήρησε η
Εκκλησία στα προεπαναστατικά χρόνια και μέχρι τη σύσταση του πρώτου,
ανεξάρτητου ελληνικού Κράτους.
Με
αφορμή την έκδοση της μελέτης, από τη σειρά βιβλίων Lux Orbis των
εκδόσεων iWrite, ο δημοσιογράφος και διευθυντής της σειράς, Μηνάς
Παπαγεωργίου, μιλά στο NEWS 24/7 για το βιβλίο, αλλά και για τις
σκοτεινές πττυχές των διεργασιών πριν την έναρξη του Αγώνα αλλά και κατά
τη διάρκειά του. Τον πρόλογο του έργου υπογράφει ο ακαδημαϊκός Θάνος
Βερέμης.
Παρακάτω αναλύουμε
μεταξύ άλλων το αν αποκαταστάθηκε τελικά ο αφορισμός του Γρηγορίου Ε’,
γιατί δεν μαθαίνουμε την ιστορία της εξόντωσης των Κλεφτών από
κοτζαμπάσηδες της Πελοποννήσου, αλλά και το πώς δημιουργήθηκε το
αυτοκέφαλο της ελλαδικής εκκλησίας υπό τη “σκιά” του Αγαθάγγελου.
Σήμερα
(σ.σ 23 Μαρτίου) συμπληρώνονται 204 χρόνια από τον αφορισμό της
Επανάστασης εκ μέρους του πατριάρχη Γρηγόριου Ε’. Θεωρείτε ότι οι
Έλληνες έχουν γνωρίζουν πολλά για την υπόθεση αυτή;
Πράγματι
πρόκειται για μία επέτειο που θα προβληθεί ελάχιστα στη δημόσια σφαίρα
της χώρας μας και το γεγονός αυτό τιμά ακόμα περισσότερο το NEWS 24/7
που επιχειρεί να το αναδείξει, στο πλαίσιο της πολύπλευρης ενημέρωσης
των συμπολιτών μας. Δυστυχώς η πλειοψηφία των συμπολιτών μας αγνοεί τον
ξεκάθαρο αρνητικό ρόλο που διαδραμάτισε η ανώτατη ηγεσία της Εκκλησίας
στην προετοιμασία της Επανάστασης, αλλά και κατά τη διάρκειά της. Δεν
θεωρώ ότι κάτι τέτοιο σχετίζεται με το γεγονός ότι οι περισσότεροι
Έλληνες είναι χριστιανοί ορθόδοξοι. Η κοινωνία μας έχει προοδεύσει
αρκετά τις τελευταίες δεκαετίες και είναι πλέον σε θέση να διαχωρίζει τα
“πιστεύω” της από τον ρόλο των εκκλησιαστικών παραγόντων (τρανό
παράδειγμα οι θέσεις υπέρ του Διαχωρισμού Κράτους Εκκλησίας που δεδομένα
ασπάζεται η πλειοψηφία των Ελλήνων στις μέρες μας, το προβάδισμα που
έχουν πάρει οι πολιτικοί γάμοι έναντι των θρησκευτικών κ.ο.κ).
Θεωρώ
ότι η ανύπαρκτη ή διαστρεβλωμένη εικόνα που έχουν οι Έλληνες για τον
ρόλο της ηγεσίας της Εκκλησίας το ’21 οφείλεται στην εγκαθίδρυση πολλών
σχετικών μύθων στο πέρασμα του χρόνου, στις λανθασμένες πληροφορίες των
σχολικών εγχειριδίων (και έχουν κυκλοφορήσει αρκετές σχετικές μελέτες
την τελευταία δεκαετία), στην ατολμία αρκετών ακαδημαϊκών να προβάλλουν
το συγκεκριμένο θέμα στη δημόσια σφαίρα, αλλά και στη δυσκολία να
εντοπιστούν και να αναδειχθούν τα πρωτότυπα κείμενα εκείνης της εποχής,
πολλά από οποία, μέχρι σήμερα, βρίσκονται καταχωνιασμένα σε σπάνιες ή
εξαντλημένες εκδόσεις. Το τελευταίο φροντίζουμε τα τελευταία χρόνια να
το… διορθώσουμε μέσω της εκδοτικής σειράς Lux Orbis.
Εάν
εν τέλει ο αφορισμός ήταν αποτέλεσμα πιέσεων, η Πατρική Διδασκαλία
(1798) και η πατριαρχική εγκύκλιος του αφορισμού της Επανάστασης (1821),
ποιον σκοπό εξυπηρετούσαν και πόσο φιλελληνικά κείμενα μπορούν να
χαρακτηριστούν;
Να ξεκινήσουμε
από τα βασικά. Σαφέστατα και τα δύο αποτελούν αμιγώς αντεθνικά και
αντεπαναστατικά κείμενα. Και δεν είναι τα μόνα αυτής της κατηγορίας που
εκδίδει το πατριαρχείο εκείνη την περίοδο.
Υπάρχει
όμως και κάτι ακόμα που αξίζει να σχολιαστεί. Την Πατρική Διδασκαλία
και τον αφορισμό της Επανάστασης του ’21 τις χωρίζουν 23 ολόκληρα
χρόνια. Είτε, λοιπόν, οι έννοιες της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας
είναι ξένα σώματα για τις θέσεις της ανώτατης Ηγεσίας της Εκκλησίας
εκείνη την περίοδο, είτε η αντεπαναστατική της δράση αποτελεί προϊόν
πιέσεων που δέχτηκε το πατριαρχείο από τους Οθωμανούς, το αποτέλεσμα
είναι το ίδιο και το αυτό. Τα κείμενα αυτά, που γράφονται μάλιστα σε
βάθος χρόνου (αυτό είναι άλλωστε το σημείο κλειδί – να διαπιστώσει
κανείς τη διαχρονική στάση του πατριαρχείου απέναντι στην Επανάσταση,
αποφεύγοντας να ερμηνεύσει τα γεγονότα μέσα από το στενό πρίσμα των όσων
διαδραματίζονται τον Μάρτιο του 1821), αποτελούν τον αδιάψευστο μάρτυρα
που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών. Δεν είναι κακό να υπάρξει μία
έστω και ετεροχρονισμένη παραδοχή της στάσης αυτής εκ μέρους της
Εκκλησίας.
Γιατί η ιστορία που
μαθαίνουμε, έχει αποσιωπήσει τον αφορισμό των Κλεφτών και την εξόντωσή
τους με τη συνδρομή της ελληνικής Εκκλησίας;
Επειδή
πρόκειται για μία ιστορία που το συλλογικό ασυνείδητο επιλέγει να
τοποθετήσει στη σκιά της ιστορίας. Πώς άλλωστε να χωνέψει κανείς πώς
μαζί με τους Οθωμανούς, εκατοντάδες Κλέφτες κυνηγήθηκαν και θανατώθηκαν
με τη συνδρομή κοτζαμπάσηδων και απλών ανθρώπων της Πελοποννήσου; Οι
τελευταίοι, φυσικά, έδρασαν κάτω από τον φόβο και τον τρόμο που τους
προκάλεσε ο αφορισμός των Κλεφτών -αλλά και όσων τους παρείχαν βοήθεια-
από τον πατριάρχη Καλλίνικο Ε’.
Άλλωστε
ο αφορισμός υπήρξε μία ευρύτατα διαδεδομένη πρακτική της εποχής, εκ
μέρους της Εκκλησίας, ώστε να τηρεί την έννομη τάξη των Οθωμανών στους
πληθυσμούς του ελλαδικού χώρου.
Η
στάση του Αγαθάγγελου και η απόπειρα πρόκλησης Εμφυλίου, προκάλεσε με
τη σειρά της και έναν εμφύλιο και εντός των κόλπων του ελληνικού Κλήρου
της εποχής;
Βρισκόμαστε στα 1828.
Το νεοελληνικό κράτος έχει σχηματιστεί (δεν έχει ακόμα αναγνωριστεί
επισήμων), με κυβερνήτη του τον Ιωάννη Καποδίστρια. Ο πατριάρχης
Αγαθάγγελος αποστέλλει εγκύκλιο προς τους Έλληνες, ζητώντας τους να
επιστρέψουν στην Οθωμανική αυτοκρατορία. Συμπεριλαμβάνει, μάλιστα, στην
επιστολή του και τους όρους του ίδιου του Σουλτάνου για τον σκοπό αυτόν,
ενώ παράλληλα στέλνει στην Πελοπόννησο τρεις μητροπολίτες ώστε να
επηρεάσουν το ποίμνιο προς αυτή την κατεύθυνση. Το προηγούμενο προκαλεί
την έντονη αντίδραση του ίδιου του Καποδίστρια που ξεκαθαρίζει στον
Αγαθάγγελο πώς αρκετό αίμα χύθηκε για να επιστρέψουν οι Έλληνες στην
πρότερη κατάσταση.
Γεγονότα σαν
κι αυτά συνετέλεσαν σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργία του αυτοκέφαλου της
ελλαδικής εκκλησίας, ενδεχομένως του μοναδικού διαφωτιστικού προτάγματος
που πήρε σάρκα και οστά στα μετεπαναστατικά χρόνια. Ήταν αδύνατο το
διαχρονικά τουρκόφωνο πατριαρχείο Κων/πόλεως να αναμειγνύεται συνεχώς
στα εσωτερικά του νέου ελληνικού -πλέον- κράτους.
Ποια
θα ήταν η ιστορική σημασία της άρσης του αφορισμού, 200 χρόνια μετά τη
διατύπωσή του; Πόσο ευσταθεί το επιχείρημα της ελληνικής Εκκλησίας που
πλέον αφορισμός δεν υφίσταται;
Στα
τέλη του Ιανουαρίου το ΚΕΠΕΚ (Κίνηση Ελλήνων Πολιτών για την
Εκκοσμίκευση του Κράτους) ζήτησε με ανοιχτή επιστολή προς το πατριαρχείο
Κων/πόλεως αλλά και την Εκκλησία της Ελλάδος, την άρση του αφορισμού
της Επανάστασης από το 1821.
Το
γεγονός αυτό φρονώ πώς θα είχε τεράστια συμβολική όσο και ουσιαστική
σημασία, μιας και θα μείωνε σε σημαντικό βαθμό τις σχετικές λεκτικές
διαμάχες συμπολιτών μας, που λόγω της φετινής επετείου έχουν ενταθεί
σημαντικά τους τελευταίους μήνες, εντός και εκτός διαδικτύου.
Η
εμπλοκή της Εκκλησίας της Ελλάδος σε αυτή τη διαδικασία είναι απολύτως
αναγκαία. 200 χρόνια πριν, οι αρχιερείς των σημερινών δομών της
αποτελούσαν μέρος του σώματος του πατριαρχείου, ενώ στις μέρες μας οι
εκπρόσωποί της επικαλούνται πατριάρχες και άλλους αρχιερείς εκτός των
διοικητικών της δικαιοδοσιών για να υπερτονίσουν τον υποτιθέμενο
σημαντικό ρόλο τους κατά τη διάρκεια του Αγώνα. Η Εκκλησία της Ελλάδος
δεν μπορεί να έχει μία ιστορία αλά καρτ. Ο αφορισμός της Επανάστασης την
βαραίνει εξίσου με την υιοθέτηση του -υποτίθεται- σωτήριου (!) ρόλου
του Γρηγορίου Ε’ κατά την προετοιμασία του ξεσηκωμού.
Άλλωστε
υπάρχει και προηγούμενο, μιας και 16 χρόνια πριν, το 2005, εκπρόσωπος
της ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, σε συνεννόηση με τον
πατριάρχη Βαρθολομαίο, μεσολάβησε για την άρση αφορισμού που έλαβε χώρα
200 χρόνια νωρίτερα. Όμως περισσότερα για αυτήν την πραγματικά
ενδιαφέρουσα υπόθεση, στην απάντηση του ΚΕΠΕΚ προς το Γραφείο επί των
Αιρέσεων της μητρόπολης Πειραιά, που θα έρθει σε λίγες ημέρες μέσω του
NEWS 24/7.
Κατά την άποψή σας,
ποια θα ήταν η “μαγιά” του ελληνικού Αγώνα, αν είχαν επικρατήσει οι
θέσεις του Ευγένιου Βούλγαρη; Θα μιλούσαμε ίσως και για μια
“διαφορετική” σύγχρονη ελληνική Εκκλησία;
Σίγουρα
θα είχε παρατηρηθεί ένας εκσυγχρονισμός της Ορθόδοξης Ανατολικής
Εκκλησίας, μιας και το πνεύμα του Διαφωτισμού θα άγγιζε περισσότερο τις
θεολογικές και πολιτικές της θέσεις. Παρόλα αυτά δεν πρέπει να
παραγνωρίζουμε ότι διαχρονικά η Εκκλησία αποτελεί έναν υπερεθνικό
οργανισμό. Δεν είναι, δηλαδή, τυχαίος ακόμα και σε λεκτικό επίπεδο, ο
πόλεμος των ιδεών που αφορά στην εγκαθίδρυση του όρου Έθνος ως
αντικαταστάτη του Γένους (μια λέξη με ξεκάθαρη θρησκευτική χροιά). Ούτε
είναι τυχαίος ο προσεταιριστικός χαρακτήρας της εκάστοτε ηγεσίας της
Εκκλησίας σε σχέση με κάθε κατακτητή ή πολιτικό διαχειριστή αυτού του
τόπου διαχρονικά. Πρόκειται για έναν οργανισμό που εν πολλοίς
ενδιαφέρεται πέρα και πάνω από όλα για τη δική του επιβίωση, στεκόμενος
πάνω από έννοιες όπως εθνισμός, πατρίδα κτλ.
Ποια η σημασία της έκδοσης του βιβλίου “Η Μαύρη Βίβλος του 1821”, από τη σειρά Lux Orbis των εκδ. iWrite;
Πρόκειται
για μία επετειακή και δίχως αμφιβολία συλλεκτική έκδοση, στην οποία
συγκεντρώνονται για πρώτη φορά τα περισσότερα από τα αντεπαναστικά
κείμενα του πατριαρχείου και μάλιστα σε ένα βάθος χρόνου 30 ολόκληρων
ετών (1798-1828). Το γεγονός αυτό βοηθά τον αναγνώστη να αντιληφθεί την
“μεγάλη εικόνα” της στάσης της ανώτατης (το τονίζω αυτό) ηγεσίας της
Εκκλησίας απέναντι στην ελληνική Επανάσταση. Νομίζω ύστερα από την
ανάγνωση αυτών των κειμένων δεν δικαιολογούνται παρερμηνείες πάνω στο
συγκεκριμένο ζήτημα.
Ο πρόλογος του βιβλίου από τον καταξιωμένο ακαδημαϊκό, κ. Θάνο Βερέμη, προσθέτει επιπλέον αξία και κύρος στην έκδοση.
Πέρα από όσα έχουμε ήδη πει, τι άλλο θα συναντήσουν οι αναγνώστες στη συλλογή κειμένων του νέου αυτού βιβλίου;
Θα
έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν μία ξεκάθαρη εικόνα για τις
αντεπαναστατικές θέσεις του -υποτίθεται εθνομάρτυρα!- Γρηγορίου Ε’ στο
πέρασμα του χρόνου: α) Την εγκύκλιο που στέλνει στους Επτανήσιους ώστε
να αγνοήσουν τα επαναστατικά κελεύσματα των “άθεων” Γάλλων επιστρέφοντας
στην αγκαλιά του Σουλτάνου (1798), β) Την αποστολή του επισκόπου
Τρίκκης Παΐσιου στην Πελοπόννησο με σκοπό των κατευνασμό των
επαναστατικών διαθέσεων των ντόπιων πληθυσμών (1798), γ) Την επιστολή
προς τον μητροπολίτη Σμύρνης, στην οποία του ζητείται η συγκέντρωση όλων
των φυλλαδίων του Ρήγα Φεραίου με σκοπό να σταλούν προς καύση στην
Κωνσταντινούπολη (1798). Επίσης θα έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν το
αφοριστικό επιτίμιο προς την Μπουμπουλίνα παραμονές της Επανάστασης,
καθώς επίσης και την απόπειρα του Γρηγορίου να επιβάλλει ιερά εξέταση
στην Πόλη, ελέγχοντας τη βιβλιοπαραγωγή της ελληνικής διασποράς,
πραγματοποιώντας επίθεση στην έλευση της διδασκαλίας των Φυσικών
Επιστημών στις ελληνικές σχολές. Σε αυτήν την τελευταία εγκύκλιο,
μάλιστα, ο πατριάρχης επιτίθεται και στους ραγιάδες της εποχής του, που
ξεκινούσαν να δίνουν μαζικά στα παιδιά τους (αρχαία) ελληνικά ονόματα,
αντί χριστιανικών…
Η περιγραφή του βιβλιου:
“Η
υποτιθέμενη θετική συμβολή της ανώτατης ιεραρχίας της Εκκλησίας στην
Επανάσταση του 1821, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ιδεολογικές
λαθροχειρίες της νεότερης ελληνικής Ιστορίας.
Διακόσια
χρόνια αργότερα, η μελέτη των πρωτότυπων πηγών, των αφοριστικών
εγκυκλίων και της αντεπαναστατικής δράσης του πατριαρχείου, δεν αφήνει
περιθώρια παρερμηνειών.
Το βιβλίο
αυτό περιλαμβάνει μία χρήσιμη συλλογή τέτοιων κειμένων, που
δημοσιεύτηκαν κατά το χρονικό διάστημα 1798-1828. Η ανίχνευση των εν
λόγω ιστορικών τεκμηρίων αποτελεί μέχρι και σήμερα μία εξαιρετικά
δύσκολη υπόθεση, απαιτώντας σε κάποιες περιπτώσεις την κοπιώδη αναζήτηση
σπάνιων ή εξαντλημένων εκδόσεων.
-----------------------------
Στη “Μαύρη Βίβλο του 1821” θα διαβάσετε:
• τα κείμενα του αφορισμού της Επανάστασης από το πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως
• τους λόγους για τους οποίους η περιβόητη άρση του αφορισμού αποτελεί έναν εκκλησιαστικό μύθο
•
το πώς ο Γρηγόριος Ε ́προσπάθησε να κατευνάσει τις επαναστατικές
διαθέσεις Επτανησίων και Πελοποννησίων στα τέλη του 18ου αιώνα,
διατάζοντας, παράλληλα, την καύση κειμένων του Ρήγα Φεραίου
• τους λόγους για τους οποίους ο αφορισμός των Κλεφτών από τον πατριάρχη Καλλίνικο Ε ́ επηρέασε αρνητικά την Επανάσταση του ’21.
•
τις εγκυκλίους μέσω των οποίων ο Γρηγόριος Ε ́ αποπειράθηκε να ελέγξει
την ελληνική βιβλιοπαραγωγή, εξαπολύοντας επίθεση στις Φυσικές Επιστήμες
• το αφοριστικό επιτίμιο που επιβλήθηκε στην Μπουμπουλίνα, λίγους μήνες πριν τον ξεσηκωμό των Ελλήνων
• τα κείμενα του πατριάρχη Ευγένιου Β ́, που στόχο είχαν να εκφοβίσουν τους Έλληνες, αμέσως μετά το ξέσπασμα της Επανάστασης
• τον τρόπο με τον οποίο ο πατριάρχης Αγαθάγγελος επιχείρησε να προκαλέσει εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα του Ιωάννη Καποδίστρια”.
ΣΤΗ
συνέντευξή του στο Βήμα της Κυριακής με τίτλο «Άλμα δεκαετίας μετά τον
κάβο της πανδημίας» ο πρωθυπουργός δραπέτευσε από την οδυνηρή
πραγματικότητα.
Πιστεύει ότι είμαστε στο τέλος της επίπονης μάχης με τον κορωνοϊό!
Παράλληλα,
δήλωσε αισιόδοξος πως η Ελλάδα θα τα καταφέρει, καθώς υπάρχουν τόσο οι
απαιτούμενοι χρηματοδοτικοί πόροι όσο και τα σχέδια των επενδύσεων και
των μεταρρυθμίσεων.
ΠΡΟΣΕΞΤΕ τώρα τη συνέχεια.
Δημήτρης Χρήστου: Εφημερίδα ΑΥΓΗ
Όπως Μάρκους Φέμπερ,
Γερμανός ευρωβουλευτής του κόμματος της Αγγέλας Μέρκελ, έχει στα χέρια
του το ελληνικό σχέδιο του ταμείου ανάπτυξης και ανθεκτικότητας από
ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 32 δισ. ευρώ.
ΤΟ
ΣΧΕΔΙΟ αυτό όμως η κυβέρνηση το κρατάει κρυφό από το ελληνικό κοινό
(και τα κόμματα). Πόσοι άλλοι άραγε στη Γερμανία και αλλού έχουν στη
διάθεσή τους το σχέδιο αυτό; Τους το έστειλε η κυβέρνηση του Μωυσή ή
μήπως το σχέδιο αυτό έχει συνταχθεί από τους δανειστές;
1.
Οι Ολλανδοί έλαβαν θέση για τα έργα υποδομής εξασφαλίζοντας τον έλεγχο
των δύο μεγαλύτερων εγχώριων τεχνικών εταιρειών, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η
Ελλάκτωρ.
2. Οι Γερμανοί ζήτησαν και έλαβαν μεγάλο πακέτο από τα έργα στον τομέα τής ηλεκτρικής ενέργειας.
3.
Οι Αμερικανοί, που εξαγόρασαν τα ναυπηγεία Ελευσίνας, απειλούν να
φύγουν αν η ελληνική κυβέρνηση δεν τους αναθέσει την κατασκευή πλοίων
του Πολεμικού Ναυτικού.
4. Οι Καναδοί της Ελληνικός
Χρυσός στη Χαλκιδική απαίτησαν και έλαβαν πλήρη ασυλία για οποιαδήποτε
παρανομία, οικονομική ή οικολογική, έχουν κάνει ή πρόκειται να κάνουν
στο μέλλον!
Με λίγα λόγια, η χώρα μετατρέπεται σταδιακά σε προτεκτοράτο.
Μην
έχοντας παραγωγική δυναμική ικανή να δημιουργήσει πλούτο, από τον οποίο
θα μπορούν να αποπληρωθούν τα δανεικά της βάρη, εκποιεί περιουσιακά
στοιχεία και μάλιστα με σχέδια που ετοίμασαν οι πάσης φύσεως δανειστές.
Αυτό ήταν το πλάνο τους και βρήκαν την καταλληλότερη κυβέρνηση για να τους εξυπηρετήσει.
Η
ΚΛΕΠΤΟΚΡΑΤΙΑ που έδρασε την περίοδο Σημίτη επανέρχεται σήμερα πολύ πιο
επιθετική, καθώς δεν υπάρχουν ανεξάρτητες αρχές να ασκήσουν τον
παραμικρό έλεγχο στις παρανομίες της κυβέρνησης.
Και, τι ειρωνεία, αυτά συμβαίνουν 200 χρόνια από την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης για εθνική ανεξαρτησία…
Το παρακάτω κατάπτυστο κείμενο συνέταξε αρχές Μαρτίου του 1821 ο Πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος Ε'.
https://www.diaskedasi.info/.../7355-aforismos-tis...
Με το κείμενο αυτό ο Πατριάρχης Γρηγόριος αφορίζει και
καταδικάζει την Επανάσταση του 1821.
Πρωτοδημοσιεύθηκε στο Ελληνικό περιοδικό «Λόγιος Ερμής»
που τυπώνονταν στην Βιέννη της Αυστρίας. Το κείμενο αναφέρεται κι αργότερα στο
βιβλίο Ιστορίας του Ιωάννη Φιλήμονος, του 1856. Φυσικά αυτό το κείμενο δεν
διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία.
Είναι σημείο διαμάχης σήμερα, το αν ο Γρηγόριος αφόρισε
την Επανάσταση κάνοντας έναν ελιγμό στην πίεση της Οθωμανικής Πύλης, ή ήταν μια
ειλικρινής προσπάθεια με στόχο να περισώσει τα κεκτημένα της Εκκλησίας.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πάντως, ότι ο ίδιος
«εθνομάρτυρας» Πατριάρχης είχε αφορίσει επίσης τον Ρήγα Φεραίο και τον Θεόδωρο
Κολοκοτρώνη, ενώ όπως πολύ εύστοχα σχολιάζει ο ιστορικός Ιωάννης Κορδάτος «Οι
πραγματικοί πατριώτες που έχουν μεγάλα ηγετικά πόστα, θυσιάζονται σε τέτοιες
στιγμές».
Η Εκκλησία φυσικά υποστηρίζει την πρώτη εκδοχή και με βάση
και την «Ιστορία του Ελληνικού Έθνους» της Εκδοτικής Αθηνών (τομ. ΙΒ', σ.
130β), ο Αλέξανδρος Υψηλάντης διαμηνύει προς τους Σουλιώτες: «Ο Πατριάρχης βιαζόμενος
υπό της Πόρτας σας στέλνει αφοριστικά και εξάρχους παρακινώντας σας να ενωθήτε
με την Πόρταν. Εσείς όμως να τα θεωρείται αυτά ως άκυρα, καθότι γίνονται με
βίαν και δυναστείαν και άνευ της θελήσεως του Πατριάρχου».
Σημείο τριβής αποτελεί και το αν αποσύρθηκε τελικά εκ των
υστέρων ο αφορισμός. Υπάρχει ο ισχυρισμός ότι ο αφορισμός ουδέποτε αποσύρθηκε
από την ελληνική Εκκλησία μέχρι τις μέρες μας. Η Εκκλησία υποστηρίζει ότι
αποσύρθηκε μυστικά, γι' αυτό άλλωστε κρεμάστηκε ο Γρηγόριος από τους Τούρκους. Ο
ίδιος ο Σουλτάνος στην προκήρυξή του για το θάνατο του Πατριάρχη, αν και τον
κατηγορεί για «πλαστά δείγματα αφοσιώσεως», δεν αναφέρεται άμεσα στον αφορισμό:
«Ο δόλιος Ρωμηός Πατριάρχης, καίτοι κατά το παρελθόν είχε δώσει πλαστά δείγματα
αφοσιώσεως, όμως κατά την περίπτωσιν ταύτην, μη δυνάμενος να αγνοή την
συνωμοσίαν της επαναστάσεως του έθνους του, όμως ένεκα της εμφύτου διαφθοράς
της καρδίας του, ου μόνον δεν ειδοποίησε, ουδέ επετίμησε τους αφελείς, αλλά,
κατά τα φαινόμενα, αυτός ο ίδιος, όπισθεν των παρασκηνίων, έδρα κρυφίως, ως
αρχηγός της επαναστάσεως...
Τα γραπτά όμως μένουν...
Εκτός από τον αφορισμό, ο Γρηγόριος Ε' είχε αποστείλει και
δύο ακόμη εγκυκλίους: Μία ανοιχτή για να διαβαστεί στους κληρικούς και μία
ακόμη εμπιστευτική προς τους μητροπολίτες, αν αγνοία του Σουλτάνου, την οποία
φυσικά κανένας δεν τον υποχρέωσε να συντάξει.
Αξίζει να σημειωθεί, πως οι «πατέρες» υπέγραψαν τον
αφορισμό πάνω στην Αγία Τράπεζα (αναφέρεται άλλωστε και μέσα στο κείμενο),
προσδίδοντας έτσι με αυτή την συμβολική κίνηση όλη την «ιερότητα» που
απαιτούνταν και αποδεικνύοντας την σημασία που του έδιναν, διαψεύδοντας
ταυτοχρόνως τους ισχυρισμούς περί εξαναγκασμού.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο του αφορισμού, μαζί με τα
ονόματα όσων το προσυπέγραψαν...
-------------------------------------
ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΑΦΟΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821 ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΤΟΝ Ε΄
1)
Γρηγόριος ελέω Θεού αρχιεπίσκοπος
Κωνσταντινουπόλεως, νέας Ρώμης και Oικουμενικός Πατριάρχης.
Οι τω καθ' ημάς αγιωτάτω, πατριαρχικώ, αποστολικώ και
οικουμενικώ θρόνω υποκείμενοι ιερώτατοι μητροπολίται και υπέρτιμοι και
θεοφιλέστατοι αρχιεπίσκοποι τε και επίσκοποι, εν αγίω Πνεύματι αγαπητοί αδελφοί
και συλλειτουργοί, και εντιμότατοι κληρικοί της καθ' ημάς του Χριστού μεγάλης
εκκλησίας και εκάστης επαρχίας ευλαβέστατοι ιερείς και οσιότατοι ιερομόναχοι,
οι ψάλλοντες εν ταις εκκλησίαις της Πόλεως, του Γαλατά και όλου του Καταστένου
και απανταχού, και λοιποί απαξάπαντες ευλογημένοι Χριστιανοί, τέκνα εν Κυρίω
ημών αγαπητά, χάρις είη υμήν και ειρήνη παρά Θεού, παρ' ημών δε ευχή, ευλογία
και συγχώρεσις.
Η πρώτη βάσις της ηθικής, ότι είναι η προς τους
ευεργετούντας ευγνωμοσύνη είναι ηλίου λαμπρότερον και όστις ευεργετούμενος
αχαριστεί είναι ο κάκιστος των ανθρώπων. Αυτήν την κακίαν βλέπομεν πολλαχού
στηλιτευομένην και παρά των ιερών γραφών και παρ' αυτού του Κυρίου ημών Ιησού
Χριστού ασυγχώρητον, καθώς έχομεν το παράδειγμα του Ιούδα. Όταν δε η αχαριστία
ήναι συνωδευμένη και με πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν εναντίον την κοινής
ημών ευεργέτιδος και τροφού, κραταιάς και αηττήτου βασιλείας, τότε εμφαίνει και
τρόπον αντίθεον, επειδή ουκ έστι, φησί, βασιλεία και εξουσία ειμή υπό Θεού
τεταγμένη όθεν και πας ο αντιττατόμενος αυτή τη θεόθεν εφ' ημάς τεταγμένη
κραταιά βασιλεία, τη του Θεού διαταγή ανθέστηκε.
Και τα δύο ταύτα ουσιώδη και βάσιμα ηθικά και θρησκευτικά
χρέη κατεπάτησαν με απαραδειγμάτιστον θρασύτατα και αλαζονείαν ο,τε
προδιορισθείς της Μολδαυίας ηγεμών ως μη ώφειλε, Μιχαήλ, και ο του γνωστού
αγνώμονος και φυγάδος Υψηλάντου αγνώμων υιός Αλέξανδρος Υψηλάντης. Εις όλους
τους ομογενείς μας είναι γνωστά τα άπειρα ελέη, όσα η αένναος της εφ' ημάς
τεταγμένης κραταίας βασιλείας πηγή εξέχεεν εις τον κακόβουλον αυτόν Μιχαήλ' από
μικρού και ευτελούς τον ανύψωσεν εις βαθμούς και μεγαλεία από αδόξου και ασήμου
τον προήγαγεν εις δόξας και τιμάς• τον επλούτισε, τον περιέθαλψε, τέλος πάντων
τον ετίμησε και με τον λαμπρότατον της ηγεμονίας αυτής θρόνον και τον
κατέστησεν άρχοντα λαών.
Αυτός όμως, φύσει κακόβουλος ων, εφάνη τέρας έμψυχον
αχαριστίας και συνεφώνησε μετά του Αλεξάνδρου Υψηλάντου, υιού του δραπέτου και
φυγάδος εκείνου Υψηλάντου, όστις παραλαβών μερικούς ομοίους του βοηθούς
ετόλμησε να έλθη αίφνης εις την Μολδαυίαν, και αμφότεροι απονενοημένοι επίσης,
αλαζόνες και δοξομανείς, ή μάλλον ειπείν, ματαιόφρονες, εκήρυξαν του γένους
ελευθερίαν και με την φωνήν αυτήν εφείλκυσαν πολλούς των εκεί κακοήθεις και
ανοήτους, διασπείραντες και αποστόλους εις διάφορα μέρη δια να εξαπατήσωσι και
να εφελκύσωσιν εις τον ίδιον της απωλείας κρημνόν και άλλους πολλούς των ομογενών
μας.
Διά να δυνηθώσι δε τρόπον τινά να ενθαρρύνωσι τους
ακούοντας μετεχειρίσθησαν και το όνομα της Ρωσσικής Δυνάμεως, προβαλλόμενοι,
ότι και αυτή είναι σύμφωνος με τους στοχασμούς και τα κινήματά των πρόβλημα
διόλου ψευδές και ανύπαρκτον, και μόνον της ιδικής των κακοβουλίας και
ματαιοφροσύνης γέννημά τε και αποκύημα επειδή, εν ω το τοιούτον είναι αδύνατον
ηθικώς και πολλής προξένον μομφής εις την ρωσσικήν αυτοκρατορίαν, και ο ίδιος
ενταύθα εξοχώτατος πρέσβυς αυτής έδωκεν έγγραφον πληροφορίαν, ότι ουδεμίαν ή
είδησιν ή μετοχήν έχει το ρωσσικόν κράτος εις αυτήν την υπόθεσιν,
καταμεμφόμενον μάλιστα και αποτροπιαζόμενον του πράγματος της βδελυρίαν και
προσεπιπλέον η αυτού εξοχότης ειδοποίησεν εξ επαγγέλματος τα διατρέχοντα,
υπομνήσας το βασίλειον κράτος, ότι ανάγκη πάσα να φροντίση ευθύς εξ αρχής τον
αποσκορακισμόν και την διάλυσιν των τοιούτων κακών• και τόσον εκ της
ειδοποιήσεως ταύτης, όσον και από τα έγγραφα, τα οποία επιάσθησαν από μέρους
των μουχαφίσιδων των βασιλικών σερχατίων, και από άλλους πιστούς ομογενείς
επαρρησιάσθησαν, έγεινε γνωστή εις το πολυχρόνιον κράτος η ρίζα και η βάσις
όλου αυτού του κακοήθους σχεδίου.
Με τοιαύτας ραδιουργίας εσχημάτισαν την ολεθρίαν σκηνήν οι
δύο ούτοι και οι τούτων συμπράκτορες φιλελεύθεροι, μάλλον δε μισελεύθεροι, και
επεχείρησαν εις έργον μιαρόν, θεοστυγές και ασύνετον, θέλοντες να διαταράξωσι
την άνεσιν και ησυχίαν των ομογενών μας πιστών ραγιάδων της κραταιάς βασιλείας,
την οποίαν απολαμβάνουσιν υπό την αμφιλαφή αυτής σκιάν με τόσα ελευθερίας
προνόμια, όσα δεν απολαμβάνει άλλο έθνος υποτελές και υποκείμενον, ζώντες
ανενόχλητοι με τας γυναίκας και τα τέκνα των, με τας περιουσίας και
καταστάσεις, και με την ύπαρξιν της τιμής των, και κατ' εξοχήν με τα προνόμια
της θρησκείας, ήτις διεφυλάχθη και διατηρείται ασκανδάλιστος μέχρι της σήμερον
επί ψυχική ημών σωτηρία.
Αντί λοιπόν φιλελευθέρων εφάνησαν μισελεύθεροι, και αντί
φιλογενών και φιλοθρήσκων εφάνησαν μισογενείς, μισόθρησκοι και αντίθεοι,
διοργανίζοντες, φευ, οι ασυνείδητοι με τα απονενοημένα κινήματά των την
αγανάκτησιν της ευμενούς κραταιάς βασιλείας εναντίον των ομογενών μας υπηκόων
της, και σπεύδοντες να επιφέρωσι κοινόν και γενικόν τον όλεθρον εναντίον παντός
του γένους. Και αγκαλά είναι γνωστόν, ότι, όσοι είναι κατηρτισμένοι τω όντι εις
την ευσέβειαν, όσοι νουνεχείς και τίμιοι και των ιερών κανόνων και θείων νόμων
ακριβείς φύλακες δεν θέλουν δώσει ευηκοιαν εις τας ψευδολογίας των αχρείων
εκείνων και κακόβουλων• επειδή όμως είν' ενδεχόμενον να σηνηρπάσθησάν τινές και
παρασυρθώσι και άλλοι, διά τούτο προκαταλαμβάνοντες εκ προνοίας εκκλησιαστικής
υπαγορεύομεν πάσιν υμίν τα σωτήρια, και γράφοντες μετά των περί ημας ιερωτάτων
συναδελφών, του μακαριωτάτου πατριάρχου των Ιεροσολύμων, των εκλαμπροτάτων και
περιφανεστάτων προυχόντων του γένους, των τιμιωτάτων πραγματευτών, των αφ'
εκάστου ρουφετίου προκριτωτέρων και όλων των εν τη βασιλευούση ορθοδόξων μελών
εκάστης τάξεως και εκάστου βαθμού, συμβουλεύομεν και παραινούμεν και
εντελλόμεθα και παραγγέλλομεν πάσιν υμίν τοις κατά τόπον αρχιερεύσι, τοις
ηγουμένοις των ιερών μοναστηρίων, τοις ιερεύσι των εκκλησιών, τοις πνευματικοίς
πατράσι των ενοριών, τοις προεστώσι και ευκαταστάτοις των κωμοπόλεων και
χωρίων, και πάσιν απλώς τοις κατά τόπον προκρίτοις να διακηρύξετε την απάτην
των ειρημένων κακοποιών και κακοβούλων ανθρώπων, και να τους αποδείξετε και να
τους στηλιτεύσετε πανταχού ως κοινούς λυμεώνας και ματαιόφρονας, και να
προσέχετε όσον το δυνατόν εις τας απάτας αυτών και ραδιουργίας, γινώσκοντες,
ότι η μόνη απόδειξις της αθωότητος των είναι να εμφανίσωσιν όσα γράμματα λάβωσι
τυχόν εις χείρας περί της αυτής υποθέσεως, ή ειδήσεις μάθωσι, και να
παρρησιάσωσιν οι μεν ενταύθα εν βασιλευούση προς ημάς, οι δ' εν τοις έξω
μέρεσιν εις τους κατά τόπον αρχιερείς και τους διοριζομένους παρ' ημών
εκκλησιαστικούς εξάρχους και τους βασιλικούς εξουσιαστάς και διοικητάς,
δηλοποιούντες και παραδίδοντες και εκείνους τους απλουστέρους, όσοι ήθελαν
φωραθή ότι ενεργούν ανοίκεια του ρεαγιαδιακού χαρακτήρος, καθότι οι τοιούτοι
διαταράττουσι την γενικήν ησυχίαν, και κατακρημνίζουσι τους αδυνάτους και αθώους
ομογενείς μας εις της απωλείας το βάραθρον.
Και τόσον υμείς οι αρχιερείς, οι μοναστηριακοί, οι
ιερωμένοι, και οι προεστώτες και ευκατάστατοι και πρόκριτοι εκάστου τόπου με
την άγρυπνον προσοχήν σας, όσον και οι λοιποί εκάστης τάξεως και βαθμού άνθρωποι
με τας εκ μέρους σας αδιαλείπτους συμβουλάς και νουθεσίας, και κατά τας
πατρικάς και προνοητικάς εκκλησιαστικάς ημών οδηγίας και παραινέσεις να γενήτε
εδραίοι και αμετακίνητοι επί του κέντρου του ρεαγιαλικίου, και εξ όλης ψυχής
και καρδίας σας να διαφυλλάττετε την πίστιν και κάθε υποταγήν και ευπείθειαν
εις αυτήν την θεόθεν εφ' ημάς τεταγμένην κραταιάν και αήττητον βασιλείαν, και
να αποδεικνύετε εντελώς με όλα τα πραγματικά της ειλικρινείας σημεία, καθότι η
μετ' ευχαριστίας και ειλικρινείας υποταγή χαρακτηρίζει και την προς Θεόν αγάπην
και πίστιν, και την προς τας θείας αυτού εντολάς και τας υπαγορεύσεις των θείων
νόμων και ιερών κανόνων υπακοήν, και την ευγνωμοσύνην της καρδίας ημών διά τ'
άπειρα ελέη, οπού απολαμβάνομεν παρά της βασιλικής φιλανθρωπίας.
Επειδή δε προς τοις άλλοις εγένετο γνωστόν, ότι οι το
σατανικόν της δημεγερσίας φρόνημα επινοήσαντες, και εταιρίαν τοιαύτην
συστησάμενοι προς αλλήλους συνεδέθησαν και με τον δεσμόν του όρκου,
γινωσκέτωσαν, ότι ο όρκος αυτός είναι όρκος απάτης, είναι αδιάκριτος, και
όμοιος με τον όρκον του Ηρώδου, όστις, διά να μη φανή παραβάτης του όρκου του,
απεκεφάλισεν Ιωάννην τον βαπτιστήν. Αν ήθελεν αθετήσει τον παράλογον όρκον του,
τον οποίον επενόησεν η άλογος επιθυμία του, έζη βέβαια τότε ο θείος πρόδρομος,
ώστε ενός απλού όρκου επιμονή έφερε τον θάνατον του προδρόμου. Η επιμονή άρα
του όρκου εις διατήρησιν των υποσχεθέντων παρά της φατρίας αυτής,
πραγματευομένης ουσιωδώς την απώλειαν ενός ολοκλήρου γένους, πόσον είναι
ολεθρία και θεομίσητος είναι φανερόν• εξ εναντίας, η αθέτησις του όρκου αυτού,
απαλλάττουσα το γένος εκ των επερχομένων απαραμυθήτων δεινών, είναι θεοφιλής
και σωτηριώδης. Διά τούτο τη χάριτι του παναγίου Πνέυματος έχει η εκκλησία
αυτόν διαλελυμένον, και αποδέχεται και συγχωρεί εκ καρδίας τους μετανοούντας
και επιστρέφοντας, και την προτέραν απάτην ομολογούντας, και το πιστόν
ρεαγιαλίκι αυτών εναγκαλιζομένους ειλικρινώς.
Ταύτα αμέσως να κοινολογήσετε εις όλους του γνωστούς σας,
και να κατασταθήτε όλοι προσεκτικώτεροι, ανατρέποντες και διαλύοντες ως αραχνιώδη
υφάσματα, όσα η απάτη και η κακοβουλία των πρωταιτίων εκείνων καθ' οιονδήτινα
τρόπον συνέπλεξε. Επειδή, εάν, ο μη γένοιτο, δεν ήθελε καθαρισθή η θανατηφόρος
αύτη λύμη, και φωραθώσί τινες τολμώντες εις επιχειρήματα εναντία των καθηκόντων
του ρεαγιαλικίου, κοντά οπού οι τοιούτοι έχουσι να παιδευθώσι χωρίς ελέους και
οικτιρμών (μη γένοιτο, Χριστέ βασιλεύ!) αμέσως θέλει εξαφθή η δικαία οργή του
κράτους του καθ' ημών, και ο θυμός τής εκδικήσεως γενικός των εχλιϊσλάμιδων,
και θέλουν εκχυθή τόσων αθώων αίματα αδίκως και παραλόγως, καθώς αποκριματίστως
ταύτα πάντα διεσάλπισεν η κραταιά και αήττητος βασιλεία διά του εκδοθέντος και
επ' ακροάσει κοινή ημών αναγνωσθέντος υψηλού βασιλικού προσκυνητού ορισμού.
Εκείνους δε τους ασεβείς πρωταιτίους και απονενοημένους φυγάδας
και αποστάτας ολεθρίους να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε και διανοία και
λόγω, καθότι και η εκκλησία και το γένος τους έχει μεμισημένους, και επισωρεύει
κατ' αυτών τας παλαμναιοτάτας και φρικωδεστάτας αράς• ως μέλη σεσηπότα, τους
έχει αποκεκομμένους της καθαράς και υγιαινούσης χριστιανικής ολομελείας• ως
παραβάται δε των θείων νόμων και κανονικών διατάξεων, ως καταφρονηταί του ιερού
χρήματος της προς τους ευεργέτας ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας, ως εναντίοι
ηθικών και πολιτικών όρων, ως την απώλειαν των αθώων και ανευθύνων ομογενών μας
ασυνειδήτως τεκταινόμενοι, αφωρισμένοι υπάρχειεν και κατηραμένοι και
ασυγχώρητοι, και μετά θάνατον άλυτοι, και τω αιωνίω υπόδικοι αναθέματι, και
αυτοί, και όσοι τοις ίχνεσιν αυτών κατηκολούθησαν του λοιπού, αν μη θελήσωσιν
εννοήσαι την αρπαγήν και απάτην, και επιστραφήναί τε και βαδίσαι την ευθείαν
της σωτηρίας οδόν, αν δεν αναλάβωσιν, ό εστι, τον εντελή χαρακτήρα του
ρεαγιαδικού αυτών επαγγέλματος.
Τα αυτά δε και κατά της αρχιερωσύνης σας και ιερωσύνης σας
επανατείνομεν, εαν μη βαδίσετε, εις όσα εν Πνέυματι αγίω αποφαινόμεθα δια του
παρόντος εκκλησιαστικώς, εάν δεν δείξετε εν έργω την επιμέλειάν σας και
προθυμίαν εις την διάλυσιν των σκευωριών, εις την αναστολήν των καταχρήσεων και
αταξιών, εις την επιστροφήν των πλανηθέντων, εις την άμεσον και έμμεσον
καταδρομήν και εκδίκησιν των επιμενόντων εις τα αποστατικά φρονήματα, εάν δεν
συμφωνήσετε τη εκκλησία του Θεού, και, εν ενί λόγω, εάν καθ' οιονδήτινα τρόπον
δολιευθήτε και κατενεχθήτε κατά της κοινής ημών ευεργέτιδος κραταιάς βασιλείας,
έχομεν υμάς αργούς πάσης ιεροπραξίας, και τη δύναμει του παναγίου Πνεύματος
εκπτώτους του βαθμού της αρχιεροσύνης και ιερωσύνης και το πυρί της γεέννης
ενόχους, ως την κοινήν του γένους απώλειαν προτιμήσαντας. Ούτω τοίνυν
γινώσκοντες, ανανήψατε προς Θεού και ποιήσατε καθώς γράφομεν εκκλησιαστικώς και
γενικώς παρακελευόμεθα, και μη άλλως εξ αποφάσεως, ότι περιμένομεν κατά τάχος
την αισίαν των γραφομένων αποπεράτωσιν, ίνα και η του θεού χάρις και το άπειρον
έλεος είη μετά πάντων υμών.
αωκα' εν μηνί Μαρτίω.
Υπεγράφη συνοδικώς επάνωθεν του ιερού θυσιαστηρίου παρά
της ημών μετριότητος και της μακαριότητός του και πάντων των συναδέλφων αγίων
αρχιερέων.
1) Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως αποφαίνεται.
2) Ιεροσολύμων Πολύκαρπος συναποφαίνεται.
3) Καισαρίας Ιωαννίκιος.
4) Νικομηδείας Αθανάσιος.
5) Δέρκων Γρηγόριος.
6) Αδριανουπόλεως Δωρόθεος.
7) Βιζύης Ιερεμίας.
8) Σίφνου Καλλίνικος.
9) Ηρακλείας Μελέτιος.
10) Νικαίας Μακάριος.
11) Θεσσαλονίκης Ιωσήφ.
12) Βερροίας Ζαχαρίας.
13) Διδυμοτοίχου Καλλίνικος.
14) Βάρνης Φιλόθεος.
15) Ρέοντος Διονύσιος.
16) Κυζίκου Κωνστάντιος.
17) Χαλκηδόνας Γρηγόριος.
18) Τουρνόβου Ιωαννίκιος.
19) Πισειδίας Αθανάσιος.
20) Δρύστας Ανθιμος.
21) Σωζοπόλεως Παίσιος.
22) Φαναρίου και Φερσάλων Δαμασκηνός.
23) Ναυπάκτου και Άρτης Άνθιμος.
Η επιμέλεια και η γλωσσική προσαρμογή έγινε από τον Γιώργο Πρίμπα.
Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος) – Τα Δίκαια του Ανθρώπου.
Άρθρον 1.
Ο
σκοπός όπου απ’ αρχής κόσμου οι άνθρωποι συμμαζώχτηκαν από τα δάση την
πρώτη φορά, δια να κατοικήσουν όλοι μαζί κτίζοντας χώρες και πόλεις,
ήταν για να αλληλοβοηθιούνται και να ζούνε ευτυχισμένοι, και όχι να
αλληλοτρώγονται ή να ρουφά το αίμα τους ένας. Τότε έκαμαν βασιλέα για να
αγρυπνεί για τα συμφέροντά τους, για να είναι βέβαιοι στην απόλαυση των
φυσικών δικαίων, τα όποια δεν έχει την άδεια να τους τα αφαιρέσει
κανένας επί της γης.
Άρθρον 2.
Αυτά
τα φυσικά δίκαια είναι: πρώτον το να είμαστε όλοι ίσοι και όχι ο ένας
ανώτερος από τον άλλο˙ δεύτερο να είμαστε ελεύθεροι, και όχι ο ένας
σκλάβος του άλλου˙ τρίτο να είμαστε σίγουροι στη ζωή μας και κανένας να
μη μπορεί να μας την πάρει άδικα και κατά τη φαντασία του˙ και τέταρτον
την περιουσία που κατέχουμε κανένας να μη μπορεί να μας την αγγίξει,
αλλά να είναι δική μας και των κληρονόμων μας.
Άρθρον 3.
Όλοι
οι άνθρωποι, Χριστιανοί και Τούρκοι, κατά φυσικό λόγο είναι ίσοι. Όταν
φταίξει κάποιος, οποιασδήποτε θρησκείας και αν είναι, οποιασδήποτε
κατάστασης, ο νόμος είναι ο αυτός για το πταίσμα και αμετάβλητος˙ ήτοι
δεν τιμωρείται ο πλούσιος λιγότερο και ο πτωχός περισσότερο για το αυτό
σφάλμα, άλλα ίσια ίσια.
Άρθρον 4.
Ο
νόμος είναι εκείνη η ελεύθερη απόφαση που συντάχθηκε με την συγκατάθεση
όλου του λαού˙ ήτοι όλοι θέλουμε ότι ο φονιάς να φονεύεται, αυτός
λέγεται νόμος, και είναι ο ίδιος για όλους μας στην απόδοση δικαιοσύνης˙
και πάλι άλλος που υπερασπίζεται, ήτοι όλοι θέλουμε να εξουσιάζουμε την
περιουσία μας, κανένας λοιπόν δεν έχει την άδεια να μας πάρει δυναστικά
τίποτα. Αυτός είναι νόμος, επειδή μονάχοι μας το δεχόμαστε και το
θέλουμε. Ο νόμος υπάρχει έτσι ώστε πάντοτε να προστάζει ό,τι πράγμα
είναι δίκαιο και ωφέλιμο στη «συγκοινωνία» της ζωής μας και να εμποδίζει
εκείνο που μας βλάπτει.
Άρθρον 5.
Όλοι
οι συμπολίτες να δύνανται να έχουν πρόσβαση στις αξίες και τα δημόσια
αξιώματα. Τα ελεύθερα γένη δε γνωρίζουν καμίαν αιτία προτίμησης στις
εκλογές τους, παρά τη φρόνηση και την προκοπή˙ δηλαδή ο καθένας, όταν
είναι άξιος και προκομμένος για μία δημόσια εργασία, να μπορεί να την
αποκτήσει˙
απεναντίας δε, μη όντας άξιος αλλά
χυδαίος, δεν πρέπει να του δίδεται γιατί, μη ξέροντας πως να την
εκτελέσει, προσκρούει και βλάπτει το κοινό με την αμάθεια και την
ανεπιδεξιότητά του.
Άρθρον 6.
Η
ελευθερία είναι εκείνη η δύναμη που έχει ο άνθρωπος στο να κάμνει όλα
εκείνα ώστε να μη βλάπτει τα δίκαια του γείτονά του. Αυτή έχει ως
θεμέλιο τη φύση, γιατί φυσικά αγαπάμε να είμαστε ελεύθεροι˙ έχει ως
κανόνα τη δικαιοσύνη, γιατί η δίκαιη ελευθερία είναι καλή˙ έχει ως
φύλακα το νόμο, γιατί αυτός προσδιορίζει έως πού πρέπει να είμαστε
ελεύθεροι. Το ηθικό σύνορο της ελευθερίας είναι τούτο το ρητό: Μην
κάμνεις στον άλλο εκείνο που δεν θέλεις να σου κάμνουν.
Άρθρον 7.
Το
δίκαιο του να φανερώνουμε τη γνώμη μας και τους συλλογισμούς μας, τόσον
με την τυπογραφία, όσο και με άλλον τρόπον˙ το δίκαιον του να
συναθροιζόμαστε ειρηνικά˙ η ελευθερία κάθε είδους θρησκείας,
Χριστιανισμού, Τουρκισμού, Ιουδαϊσμού, και τα λοιπά, δεν εμποδίζονται με
την παρούσα (σ.σ προτεινόμενη) διοίκηση. Όταν εμποδίζονται αυτά τα
δίκαια, είναι φανερό πως αυτό προέρχεται από τυραννία, ή πως είναι ακόμη
ενθύμηση του εξοστρακισθέντα δεσποτισμού τον οποίο αποδιώξαμε.
Άρθρον 8.
Η
ασφάλεια είναι εκείνη η προστασία η οποία δίνεται απ’ όλο το έθνος και
το λαό στον κάθε άνθρωπο για τη φύλαξη του υποκειμένου του, των δίκαιών
του και των υποστατικών του δηλαδή, όταν βλάψει ένα μόνον άνθρωπο, ή
πάρει άδικα τίποτε απ’ αυτόν, όλος ο λαός πρέπει να σηκωθεί κατ’ επάνω
εκείνου του δυνάστη και να τον αποδιώξει.
Άρθρον 9.
Ο
νόμος έχει χρέος να διαφεντεύει την κοινή ελευθερία όλου του έθνους και
εκείνη του κάθε ανθρώπου, κάτοικου σε τούτη την αυτοκρατορία, εναντίον
της καταπίεσης και της καταδυνάστευσης των διοικητών. Όταν αυτοί
διοικούν δίκαια, να τους διαφεντεύει˙ αν δε άδικα, να τους αποβάλλει.
Άρθρον 10.
Κανένας
άνθρωπος να μην εγκαλείται σε απολογία, να μη συλλαμβάνεται από τους
ανθρώπους της δικαιοσύνης και να μη φυλακίζεται με άλλο τρόπον, παρά
καθώς ορίζει ο νόμος˙ δηλαδή, όταν αποδειχτεί φταίχτης ο άνθρωπος και
όχι κατά την φαντασία και τη θέληση του κριτή. Κάθε κάτοικος όμως, όταν
κλιθεί στην κρίση, ή νόμιμα συλληφθεί από τους υπηρέτες της δικαιοσύνης,
πρέπει να υποταχτεί αμέσως και να πηγαίνει να κριθεί˙ γιατί, αν
αντισταθεί και δεν θέλει να πηγαίνει στη δικαιοσύνη, γίνεται φταίχτης
και είναι μεγάλο σφάλμα όταν ο νόμος καλεί κάποιον άνθρωπο, και εκείνος
αντιστέκεται με το κακό και δεν υπακούει να πηγαίνει, όντας σίγουρος ότι
δεν τιμωρείται, αν είναι αθώος.
Άρθρον 11.
Κάθε
επιχείρημα δυνάστη το οποίο ήθελε κάμνει εναντίον ενός ανθρώπου ο
οποίος δεν έφταιξε, και χωρίς προσταγή του νόμου να θέλουν να τον
καταδικάσουν, εκείνο φαίνεται πως είναι μόνον από το κεφάλι του κριτή
και έργο τυραννικό ο άνθρωπος λοιπόν τον οποίον θέλουν να
καταδυναστεύσουν με αυτόν τον τρόπον, έχει δίκιο και άδεια να αντισταθεί
με όλη του τη δύναμη, να το αποβάλλει με βία και να μην υποταχθεί.
Άρθρον 12.
Εκείνοι
οι οποίοι εκδίδουν προσταγές, ή τυχόν θα τις υπογράψουν, ή τυχόν θα τις
εκτελέσουν, ή τυχόν θα βάλουν άλλους να τις τελειώσουν, λέγοντας τους
πως είναι πράγματα αναγκαία, χωρίς να έχει γνώση η διοίκηση, είναι
φταίχτες και πρέπει να τιμωρούνται αυστηρά.
Άρθρον 13.
Κάθε
άνθρωπος ο οποίος φαίνεται πως είναι αθώος, αν τον συκοφαντήσουν πως
έφταιξε, μέχρι να βεβαιωθεί πως είναι φταίχτης, και είναι ανάγκη να
συλληφθεί από τούς ανθρώπους της δικαιοσύνης, κάθε αυστηρότητα, όπως
δέσιμο, ύβρεις, ξυλοδαρμοί, οι οποίοι δεν είναι αναγκαίοι δια την
κατακράτηση του ανθρώπου εκείνου, μέχρι να κριθεί, να απαγορεύονται, και
μόνον αφού αποδειχτεί φταίχτης, τότε να του εφαρμόζεται η τιμωρία, κατά
πως προβλέπει ο νόμος.
Άρθρον 14.
Κανένας
άνθρωπος να μην κρίνεται και να μην τιμωρείται αλλιώς, παρά αφού
ομολογήσει όλα του τα επιχειρήματα και αφού κατά τούς νόμους κλιθεί στην
κρίση˙ και τιμωρείται τότε μόνον, όταν είναι ένας νόμος καμωμένος
προτού να έχει κάμνει εκείνος το πταίσμα. Ο νόμος μάλιστα ο οποίος
φτιάχτηκε να τιμωρήσει εγκλήματα τα οποία είχαν γίνει κατά τον καιρό
όπου αυτός δεν είχε συσταθεί, λέγεται τυραννία˙ και το να τιμωρεί ένας
νέος νόμος παλαιά εγκλήματα λέγεται ανομία. Λοιπόν ένας άνθρωπος πήρε το
βόδι ενός άλλου, και μέχρι τη στιγμή κατά την οποία το πήρε δεν υπήρχε
κανένας νόμος που να εμπόδιζε αυτήν την αρπαγή, εκδόθηκε έπειτα νόμος να
μην αρπάζει ένας του άλλου πράγματα˙ ο άρπαγας δίνει πίσω το βόδι, μα
όχι γιατί υποχρεώθηκε από το νόμο, επειδή αυτός δεν ήξερε πως η αρπαγή
ήταν κακή.
Άρθρον 15.
Ο
νόμος πρέπει να προσδιορίζει σωφρονισμούς ακριβώς και αποδεικτικά
αναγκαίους˙ οι σωφρονισμοί αυτοί να είναι ανάλογοι με το έγκλημα και
ωφέλιμοι στην κοινή διαβίωση (“συγκοινωνία”) των πολιτών. Ήτοι, αν
έδειρε κάποιον άλλο, να δαρθεί μα όχι να αποκεφαλιστεί.
Άρθρον 16.
Το
δίκαιο του να εξουσιάζει καθένας ειρηνικά τα υποστατικά του είναι
εκείνο το όποιον ανήκει σε κάθε κάτοικο˙ συνεπώς να τα χαίρεται, να τα
μεταχειρίζεται κατά την θέλησή του, να απολαμβάνει τα εισοδήματά του,
τον καρπό της τέχνης του, της εργασίας του και της φιλοπονίας του, χωρίς
να μπορέσει ποτέ κανένας να του πάρει με τη βία ούτε ένα λεπτό.
Άρθρον 17.
Να
μην είναι εμποδισμένο στους κατοίκους κανένα είδος εργασίας, τέχνης,
γεωργίας, εμπόριο, ή οποιονδήποτε επιχείρημα ωφέλιμο στην κοινή
διαβίωση˙ η φιλοπονία όλων των πολιτών μπορεί να εκτείνεται σε όλες τις
τέχνες και τις μαθήσεις.
Άρθρον 18.
Κάθε
άνθρωπος να μπορεί να δουλεύσει σε έναν άλλον ως υπηρέτης, προσφέροντας
τον καιρόν του στη χρήση εκείνου, δεν μπορεί όμως να πωλήσει τον εαυτόν
του, μήτε άλλος να τον πωλήσει, επειδή και το υποκείμενό του δεν είναι
σε μόνη την εξουσία του εαυτού του, άλλα και της πατρίδας. Ο νόμος δε
γνωρίζει καμίαν υποδούλωση μήτε σκλαβιά και στους ίδιους τους δούλους˙
σώζεται μόνο μία υπόσχεση, να φροντίζει ο υπηρέτης για την εργασία του,
και να είναι ευγνώμων προς εκείνον ο οποίος τον πληρώνει μισθό, ο οποίος
δεν επιτρέπεται ούτε να τον βρίσει, ούτε να τον δείρει˙ αναιρεί όμως
την συμφωνία, τον πληρώνει έως εκείνη τη στιγμή και τον αποβάλλει.
Άρθρον 19.
Κανένας
δε θα στερηθεί το παραμικρότερο μέρος των κτημάτων του χωρίς τη θέλησή
του˙ αν όμως πρόκειται για δημόσια ανάγκη, όπως όταν ζητάει η πατρίδα
τον κήπο του για να κάμνει αγορά ή άλλο κανένα κτήριο, τότε να
αποτιμάται ο κήπος, να πληρώνεται ο ιδιοκτήτης, και έτσι να γίνεται η
αγορά ή το κτήριο.
Άρθρον 20.
Κάθε
δόσιμο έχει να γίνεται μόνο για το δημόσιο όφελος και όχι για αρπαγές
του ενός και του άλλου. Όλοι οι υπήκοοι έχουν το δίκαιο να συντρέξουν
στη φορολογία (στο ρίψιμο του τεφτεριού), να αγρυπνούν στο σύναγμα των
δοσιμάτων και να παίρνουν λογαριασμό απ’ εκείνον όπου τα σύναξε.
Άρθρον 21.
Οι
δημόσιες συνδρομές και ανταμοιβές είναι ένα ιερό χρέος της πατρίδας. Το
κοινό χρωστά μία βοήθεια προς τους δυστυχείς συμπολίτες, τόσον στο να
τους προμηθεύει να έχουν να εργάζονται, όσο και να δώσει τρόπον ζωής σ’
εκείνους οι οποίοι δεν μπορούν πλέον να δουλεύουν όπως, ένας γεωργός μην
έχοντας βόδια κάθεται αργός˙ η πατρίδα έχει χρέος να του δώσει και να
τον συντρέχει, ώστε να τα πληρώσει˙ ένας σακατεύτηκε εις τον υπέρ
πατρίδας πόλεμο˙ αυτή πρέπει να τον ανταμείψει και να τον θρέφει όσο
ζει.
Άρθρον 22.
Όλοι
χωρίς εξαίρεση έχουν χρέος να γνωρίζουν γράμματα˙ η πατρίδα πρέπει να
ιδρύσει σχολεία σε όλα τα χωριά για τα αρσενικά και τα θηλυκά παιδιά.
Από τα γράμματα γεννιέται η προκοπή, με την οποίαν λάμπουν τα ελεύθερα
έθνη. Να εξηγούνται οι παλαιοί ιστορικοί συγγραφείς, εις δε τις μεγάλες
πόλεις να διδάσκεται η γαλλική και η ιταλική γλώσσα, η δε αρχαία
ελληνική να είναι απαραίτητη.
Άρθρον 23.
Η
κοινή επιβεβαίωση και σιγουριά του κάθε πολίτη συνίσταται στην ενέργεια
όλων των πολιτών. Ήτοι να στοχαζόμαστε πως, όταν πάθει ένας τίποτα
κακό, να αγγίζονται όλοι, και προς τούτο πρέπει να βεβαιώσουμε στον
καθένα την μεταχείριση και την προφύλαξη των δικαίων του. Αυτή η
σιγουριάς θεμελιώνεται πάνω στην αυτεξουσιότητα τού έθνους, ήτοι όλο το
έθνος αδικείται, όταν αδικείται ένας μόνος πολίτης.
Άρθρον 24.
Αυτή
η αυτεξουσιότητα δεν έχει το κύρος, αν τα όρια των δημοσίων αξιωμάτων
δεν είναι φανερά προσδιορισμένα από το νόμο και αν δεν είναι
αποφασισμένο ρητά το να δίδουν λογαριασμό όλοι οι αξιωματούχοι.
Άρθρον 25.
Η
αυτοκρατορία είναι θεμελιωμένη στο λαό. Αυτή είναι μία, αδιαίρετη,
απροσδιόριστη και αναφαίρετη. Δηλαδή ο λαός μόνον μπορεί να προστάζει,
και όχι ένα μέρος ανθρώπων ή μία πόλη˙ και μπορεί να προστάζει για όλα
χωρίς κανένα εμπόδιο.
Άρθρον 26.
Κανένα
μέρος του λαού δε μπορεί να ενεργήσει τη δύναμη όλου του έθνους˙ κάθε
μέλος όμως του αυτοκράτορα λαού, συναγόμενο, έχει δίκαιον να πει το
θέλημά του με μία σωστή ελευθερία.
Άρθρον 27.
Κάθε
άνθρωπος ο οποίος ήθελε αρπάξει την αυτοκρατορία και την εξουσία του
έθνους ευθύς να φυλακίζεται από τούς ελεύθερους άνδρες, να κρίνεται και
να τιμωρείται κατά το νόμο.
Άρθρον 28.
Ένα
έθνος έχει το δίκαιο πάντοτε να μετασχηματίσει και να μεταλλάξει τη
νομοθεσία του˙ τα πρόσωπα μιας γενιάς δεν δικαιούνται να καθυποτάξουν
στους νόμους τους τα πρόσωπα τα οποία θα γεννηθούν μετά από αυτά.
Άρθρον 29.
Κάθε
πολίτης έχει ένα ίσο δίκαιο με τους άλλους στο να συντρέχει να γίνεται
ένας νόμος, ή να ονοματίσει τους αξιωματούχους, τους βουλευτές, τους
στρατηγούς και τους επιτρόπους του έθνους.
Άρθρον 30.
Τα
δημόσια αξιώματα υφίστανται για τόσο καιρό όσο θέλει και κρίνει εύλογο η
διοίκηση. Αυτά δεν πρέπει να θεωρούνται ως ξεχωριστές τιμές, μήτε ως
ανταμοιβές, αλλά ως χρέη απαραίτητα των πολιτών στο να δουλεύσουν για
την πατρίδα τους.
Άρθρον 31.
Τα
εγκλήματα των επιτρόπων τού έθνους και των αξιωματούχων ποτέ δεν πρέπει
να μένουν ατιμώρητα. Κανένας δεν έχει το δίκαιο να στοχάζεται τον
εαυτόν του απαραβίαστο περισσότερο από τους άλλους. Ήτοι, όταν σφάλει
μεγάλος ή μικρός, ο νόμος τον αντιμετωπίζει άφευκτα κατά το σφάλμα του,
ας είναι και ο πρώτος αξιωματούχος.
Άρθρον 32.
Το
δίκαιο του να υποβάλει ο κάθε πολίτης έγγραφη αναφορά και να
διαμαρτύρεται για καμίαν ενόχληση η οποία του γίνεται προς εκείνους όπου
έχουν την εξουσία του έθνους στο χέρι τους, δεν επιτρέπεται να
εμποδίζεται κατά οποιονδήποτε τρόπο , ούτε να του ισχυριστούν πως δεν
είναι καιρός ή τόπος, αλλά οποία ώρα και αν προσέρχεται ο παραπονούμενος
πολίτης να γίνεται δεκτή η αναφορά του.
Άρθρον 33.
Το
να αντιστέκεται ο κάθε πολίτης, όταν τον καταθλίβουν και τον αδικούν,
είναι αποτέλεσμα των ανωτέρω αναφερθέντων δικαίων του, γιατί κανένας δεν
αντιστέκεται όταν ξέρει πως θα δικαιωθεί με τη συνδρομή του νόμου.
Άρθρον 34.
Όταν
ένας μόνος κάτοικος του βασιλείου τούτου αδικηθεί, αδικείται όλο το
βασίλειο˙ και πάλι όταν το βασίλειο αδικείται ή πολεμείται, αδικείται
και πολεμείται ο κάθε πολίτης. Γι’ αυτό δεν μπορεί ποτέ κανείς να πει
ότι ή τάδε χώρα πολεμείται, δε με μέλει, γιατί εγώ ησυχάζω στην δικήν
μου˙ αλλά εγώ πολεμούμαι, όταν η τάδε χώρα πάσχει ως μέρος του όλου όπου
είμαι. Ο Βούλγαρος πρέπει να κινείται, όταν πάσχει ο Έλληνας, και
τούτος πάλιν για εκείνον, και αμφότεροι για τον Αλβανό ή το Βλάχο.
Άρθρον 35.
Όταν
η διοίκηση βιάζει, αθετεί, καταφρονεί τα δίκαια του λαού και δεν
εισακούει τα παράπονά του, το να κάμνει τότε ο λαός, ή κάθε μέρος του
λαού, επανάσταση, ν’ αρπάξει τ’ άρματα και να τιμωρήσει τους τυράννους
του, είναι το πλέον ιερόν απ’ όλα τα δίκαιά του και το πλέον απαραίτητο
απ’ όλα τα χρέη του. Αν βρίσκονται όμως σε τόπο όπου είναι περισσότεροι
τύραννοι, οι πλέον ανδρείοι πατριώτες και φιλελεύθεροι πρέπει να πιάσουν
τα περάσματα των δρόμων και τα ύψη των βουνών, μέχρι να ανταμωθούν
πολλοί, να πληθύνει ο αριθμός τους, και τότε ν’ αρχίσουν την επιδρομή
κατά των τυράννων, ορίζοντες για κάθε δέκα ανθρώπους ένα δέκαρχο, για
κάθε πενήντα πεντηκόνταρχο, για κάθε εκατό εκατόνταρχο˙ο χιλίαρχος να
έχει δέκα εκατοντάρχους και ο στρατηγός τρεις χιλίαρχους˙ ο δε
αρχιστράτηγος πολλούς στρατηγούς. Τα χρέη των πόλεων, των πολιτειών, των
χωρών και των κατά μέρος πολιτών τα οποία χρωστούνε ληφθέντα προ πέντε
χρόνων, και σε αυτό το διάστημα πληρωνόταν ο τόκος στους δανειστές, η
παρούσα διοίκηση τα αναιρεί, και οι δανειστές δεν έχουν να ζητούν εις το
έξης ούτε κεφάλαιο ούτε υπόλοιπα από τους οφειλέτες, ωσάν να
εξοφλήθηκαν τα δάνεια τους, γιατί αυτοί διπλασιάζουν τα κεφάλαια τους
μες σε πέντε χρόνια.
Απόσπασμα από το επαναστατικό κείμενο «Δίκαια του Ανθρώπου»,
Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος)
Το πραγματικό του όνομα ήταν Αντώνης Κυριαζής ή Κυρίτσης