Ο Άλμπερ Καμύ, Γάλλος φιλόσοφος, συγγραφέας και δημοσιογράφος έφυγε από την ζωή σαν σήμερα στις 4 Ιανουαρίου το 1960
Ο Αλμέρ Καμύ σαν σήμερα το 1960, αναπάντεχα, χάνει τη ζωή του σε τροχαίο ατύχημα - Διαβάστε παρακάτω το αφιέρωμα.
Ιδρυτής του Theatre du Travail (1935), χρωστά σχεδόν εξίσου τη φήμη του στα μυθιστορήματα του «Ο Ξένος» και «Η Πανούκλα», στα θεατρικά του έργα «Καλλιγούλας» και «Οι δίκαιοι» αλλά και στα φιλοσοφικά του δοκίμια «Ο Μύθος του Σίσυφου» και «Ο επαναστατημένος άνθρωπος».
Έγραψε για την αναζήτηση του νοήματος στη ζωή
και για την ανάγκη της εξέγερσης και τιμήθηκε με το Βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας
το 1957.
Ο μικρός Αλμπέρ θα γνωρίσει τον πατέρα του μέσα από μία φωτογραφία και μία
σημαντική οικογενειακή ιστορία: την περιγραφή της έντονης αποστροφής που έδειξε
ο πατέρας του μπροστά στο θέαμα μίας εκτέλεσης. Μετά το θάνατο του Λυσιέν η
οικογένεια εγκαθίσταται στο Αλγέρι. Ο Αλμπέρ κάνει τις σπουδές του έχοντας την
υποστήριξη των καθηγητών του (μεταξύ των οποίων βρίσκουμε και τον Ζαν
Γκρενιέ, που θα παρουσιάσει στον μαθητή του το έργο του Νίτσε). Ξεκινά
να γράφει πολύ νέος και τα πρώτα του κείμενα φιλοξενούνται στο περιοδικό Sud το
1932. Μετά το απολυτήριο λυκείου (bac) παίρνει πτυχίο ανωτάτων σπουδών στη
φιλολογία (lettres), της Φιλοσοφικής Σχολής, αλλά η φυματίωση τον εμποδίζει να
περάσει τον διαγωνισμό πιστοποίησης που θα του επέτρεπε να ασχοληθεί με την
εκπαίδευση (agrégation).
To 1935, ξεκινά το L' Envers et l' Endroit, που θα εκδοθεί δύο χρόνια αργότερα. Ιδρύει το Θέατρο της Εργασίας (le Théâtre du Travail) στο Αλγέρι, που αργότερα (1937) μετονομάζει σε «Θέατρο της Ομάδας». Στο μεσοδιάστημα, εγκαταλείπει το κομμουνιστικό κόμμα δύο χρόνια μετά την εγγραφή του σε αυτό. Εργάζεται στην εφημερίδα Front populaire (Λαϊκό μέτωπο), του Πασκάλ Πιά (Pascal Pia). Η έρευνα που κάνει Μιζέρια της Καμπυλίας θα συναντήσει αντιδράσεις. Το 1940, η κυβέρνηση της Αλγερίας θα απαγορεύσει την εφημερίδα και θα φροντίσει να μη ξαναβρεί δουλειά ο Καμύ. Εγκαθίσταται στο Παρίσι και εργάζεται ως γραμματέας σύνταξης στην εφημερίδα Paris-Soir. Εκείνη την περίοδο θα δημοσιεύσει τον Ξένο (L' Étranger, 1942) και το δοκίμιο Ο μύθος του Σίσυφου (Le Mythe de Sisyphe, 1942) και θα αναπτύξει τις φιλοσοφικές του θέσεις.
Σύμφωνα με τη δική του άποψη περί ταξινόμησης του έργου του, αυτά τα έργα υπάγονται στον «κύκλο του παραλόγου» – ο οποίος θα συμπληρωθεί αργότερα με τα θεατρικά έργα Η παρεξήγηση (Le Malentendu) και Καλιγούλας (Caligula, 1944). Το 1943 προσλαμβάνεται ως εκδότης από τον εκδοτικό οίκο Gallimard και αναλαμβάνει τη διεύθυνση της εφημερίδας Combat(Μάχη), που συγκέντρωσε μερικές από τις σημαντικότερες υπογραφές Γάλλων αριστερών διανοουμένων, όταν ο Π. Πια κλήθηκε να προσφέρει από άλλες θέσεις στη Γαλλική Αντίσταση. Το 1947, διαφωνώντας με τη συντακτική ομάδα της εφημερίδας, ο Καμύ την εγκαταλείπει. Συνεχίζει το λογοτεχνικό έργο με την παραγωγή του «κύκλου της εξέγερσης», που περιλαμβάνει ένα από τα γνωστότερα μυθιστορήματά του, την Πανούκλα (1947), αλλά και άλλα έργα, λιγότερο δημοφιλή: L' État de siège (1948), Οι δίκαιοι (1949) και Ο επαναστατημένος άνθρωπος (L' Homme révolté) (1951).
Albert Camus discours de reception
du prix Nobel à Stockholm 1957
Το 1952 έρχεται σε ρήξη με τον Ζαν Πωλ Σαρτρ με τη δημοσίευση στο περιοδικό Μοντέρνοι καιροί (Les Temps modernes) του άρθρου από τον Ανρί Ζανσόν (Henri Jeanson) που προσάπτει στην εξέγερση του Καμύ ότι είναι «εκ προθέσεως στατική». Το 1956, στο Αλγέρι, πρότεινε την «πολιτική ανακωχή» ενώ μαινόταν ο πόλεμος. Εκδίδει την Πτώση (La Chute), ένα απαισιόδοξο βιβλίο. Το 1957 τιμάται με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του.
Ο Καμύ βρίσκει τον θάνατο στις 4
Ιανουαρίου 1960, πριν προλάβει να συμπληρώσει τα 47 του, σε αυτοκινητιστικό
ατύχημα στο (Πτι) Βιλμπλεβέν της Υόν , όταν ο οδηγός και συγγενής του στενού
του φίλου Γκαλιμάρ παρεκκλίνει της πορείας του και ρίχνει το αυτοκίνητο σε ένα
δέντρο.
Ο Καμύ τάφηκε στο Λουρμαρέν της Βωκλύζ, εκεί όπου είχε αγοράσει μία κατοικία.
Τερματοφύλακας σε σχολική ποδοσφαιρική ομάδα στην
Αλγερία.
"Πραγματικά, τη λίγη ηθική που ξέρω, την έμαθα στα ποδοσφαιρικά γήπεδα και
τις θεατρικές σκηνές, που θα παραμείνουν τα αληθινά μου πανεπιστήμια"
(Albert Camus, Γιατί κάνω θέατρο ; 1959). To 1930, o Camus αρρώστησε από
φυματίωση και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το ποδόσφαιρο.
Ο Καμύ ξεκινάει να γράφει πολύ νέος και τα πρώτα του κείμενα δημοσιεύονται στο
περιοδικό Sud το 1932. Πήρε πτυχίο ανωτάτων σπουδών στη φιλολογία αλλά
εξαιτίας της φυματίωσης δεν κατάφερε να περάσει τον διαγωνισμό πιστοποίησης που
θα του επέτρεπε να ασχοληθεί με την εκπαίδευση (agrégation). Δύο χρόνια μετά
την εγγραφή του στο κομουνιστικό κόμμα, το εγκαταλείπει, προσάπτοντάς του «ιδεολογικό
απολυταρχισμό». Εκείνη την εποχή γράφει στα σημειωματάριά του: «Όσοι
έχουν κάποιο μεγαλείο μέσα τους δεν κάνουν πολιτική». Εργάζεται στην
εφημερίδα Front populaire (Το λαϊκό μέτωπο), του Πασκάλ Πια, όμως η έρευνά του
με τίτλο «Μιζέρια της Καμπυλίας», συναντά αντιδράσεις και το 1940 η κυβέρνηση
της Αλγερίας θα απαγορεύσει την εφημερίδα και θα φροντίσει να μη ξαναβρεί
δουλειά ο Καμύ
Στοκχόλμη, συνέντευξη τύπου
Τότε είναι που εγκαθίσταται στο Παρίσι και εργάζεται ως γραμματέας
σύνταξης στην εφημερίδα Paris-Soir. Εκείνη την περίοδο θα δημοσιεύσει και τον
«Ξένο» (1942) και τον «μύθο του Σίσυφου» (1942). «Ο
Ξένος», η ιστορία ενός άντρα που δεν δείχνει κανένα συναίσθημα για το
θάνατο της μητέρας του, που στη συνέχεια σκοτώνει έναν Άραβα, έγινε παγκόσμια
εκδοτική επιτυχία. Σύμφωνα με την δική του άποψη περί ταξινόμησης του έργου
του, αυτά τα έργα υπάγονται στον «κύκλο του παραλόγου», ο οποίος θα συμπληρωθεί
με τα θεατρικά έργα «Η παρεξήγηση» και ο «Καλλιγούλας».
Το 1943 προσλαμβάνεται ως αναγνώστης από τον εκδοτικό οίκο Gallimard. Κατά την κατοχή της Γαλλίας από τους Ναζί, ο Καμύ υπήρξε ενεργός στην αντίσταση, γράφοντας και έχοντας την αρχισυνταξία για την παράνομη εφημερίδα Combat. Το λογοτεχνικό του έργο συνεχίζεται με τον «κύκλο της εξέγερσης», στον οποίο περιλαμβάνεται η «Πανούκλα» (1947) αλλά και άλλα έργα όπως «Οι δίκαιοι» (1949) και «Ο επαναστατημένος άνθρωπος» (1951).
Με τον
Picasso και τον Sartre μεταξύ άλλων διανοουμένων και
καλλιτεχνών σε μία φωτογραφία (πιθανόν) του Brassai
Ο βιογράφος του γράφει για τη σχέση του με τη δημοσιογραφία: «Πολλοί συγγραφείς
γεννιούνται από τη δημοσιογραφία. Αλλοι τόσοι θάβονται απ΄ αυτήν. Ο Καμύ
ξεκινάει μια αντίστροφη κίνηση. Ξέρει ήδη να στήνει το σκηνικό, να τοποθετεί τα
πρόσωπα. Το δίπλωμα της φιλοσοφίας του είναι χρήσιμο: αναζητεί το νόημα κάτω
από τα γεγονότα».
Πολιτική και δημοσιογραφία έχουν αξίες ασύμβατες κατά τον Καμύ, καθώς ο
πολιτικός αποκρύπτει την αλήθεια, ενώ ο δημοσιογράφος οφείλει να την
ξεσκεπάσει, χαρακτηρίζοντας τον δημοσιογράφο «ιστορικό τού άμεσου».
Επισκέφθηκε την Ελλάδα στις 28 Απριλίου 1955 και είχε δώσει
διάλεξη στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας. Τη συζήτηση αποτύπωσε στο
μαγνητόφωνο ο ποιητής Ανδρέας Εμπειρίκος.
Εκείνη την εποχή, οι μνήμες του Εμφυλίου στη χώρα μας ήταν
ακόμα νωπές, ενώ ο Καμύ είχε ήδη συνυπογράψει επιστολή συμπαράστασης στους
αριστερούς που είχαν καταδικαστεί σε θάνατο (1949), ενώ αργότερα κράτησε την
ίδια στάση και για τους αγωνιστές της Κύπρου. «Πράγματι», παραδεχόταν, «υπήρξε
μια γαλλική εθνική αλληλεγγύη και υπήρξε και μια ελληνική εθνική αλληλεγγύη: η
αλληλλεγγύη της οδύνης. Αυτή την αλληλεγγύη μπορούμε να την ξαναβρούμε κάθε
στιγμή και όχι μόνο με το ένδυμα της οδύνης».
Κατά τη συζήτηση αυτή, απάντησε και στην ερώτηση
«πού είναι η ελευθερία την οποία
διεκδικείτε;»,
που του έθεσε μια μαθήτρια: «Η άνευ όρων
ελευθερία είναι το αντίθετο της ελευθερίας. Την άνευ ορίων ελευθερία μόνον οι
τύραννοι μπορούν να την ασκούν. Ο Χίτλερ ήταν ένας σχετικά ελεύθερος άνθρωπος,
ο μόνος άλλωστε από όλη την Αυτοκρατορία του. Αλλά αν θέλουμε να ασκήσουμε μια
αληθινή ελευθερία, αυτή δεν μπορεί να ασκηθεί μόνο προς το συμφέρον τού ατόμου
που την ασκεί. Η ελευθερία είχε πάντα ως όριο την ελευθερία των άλλων».
Ο συγγραφέας έφυγε από τη ζωή στις 4 Ιανουαρίου 1960 σε ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα, όταν ο οδηγός, εκδότης Μισέλ Γκαλιμάρ, παρέκκλινε της πορείας του και χτύπησε σε ένα δέντρο. Ο Γκαλιμάρ τραυματίστηκε σοβαρά και πέθανε πέντε ημέρες αργότερα στο νοσοκομείο. Ο Καμύ σκοτώθηκε επί τόπου. Ο ίδιος έλεγε στους φίλους του ότι «δεν υπάρχει τίποτα πιο σκανδαλώδες από τον θάνατο ενός παιδιού και τίποτα πιο παράλογο από το θάνατο σε τροχαίο δυστύχημα». Η σορός του ενταφιάστηκε στην Lourmarin, στη Νότια Γαλλία, όπου διέμενε τα τελευταία χρόνια της ζωής του.
Το αμάξι με το οποίο σκοτώθηκε ο Άλμπερ Καμύ
Famous portrait photographer Yousuf Karsh (R) leafing through notebook prob. belonging to French author Albert Camus, whose home he is visiting during photo shoot.
Ο πατέρας του, Λυσιέν, εργαζόταν για έναν έμπορο κρασιού σε ένα οινοπαραγωγικό κτήμα κοντά στο Μοντοβί (Mondovi) της Αλγερίας, όπου γεννήθηκε και ο Αλμπέρ. Επιστρατεύθηκε όμως τον Σεπτέμβριο του 1914 και ο τραυματισμός του στη μάχη του Μάρνη Famous portrait photographer Yousuf Karsh (R) leafing through notebook prob. belonging to French author Albert Camus, whose home he is visiting during photo shoot. (1958)
15 Αποφθέγματα
1. Ελεύθερος είναι εκείνος που μπορεί να ζει χωρίς να λέει ψέματα.
2. Μη βαδίζεις μπροστά μου γιατί μπορεί να μην σε ακολουθήσω.
3. Μη βαδίζεις πίσω μου γιατί μπορεί να μη σε οδηγήσω. Βάδιζε πλάι μου και γίνε ο σύντροφός μου.
4. Για να είμαστε ευτυχισμένοι, πρέπει να μη μας απασχολούν πολύ οι άλλοι.
5. Να αυτοκτονήσω ή να κάνω καφέ;
6. Μια από τις χειρότερες αιτίες εχθρότητας είναι η λύσσα και η ποταπή επιθυμία να δεις να υποκύπτει, αυτός που τολμάει να αντιστέκεται σ’ αυτό που σε συνθλίβει.
7. Ζωή είναι το άθροισμα των επιλογών μας.
8. Σε τελευταία ανάλυση, χρειάζεται περισσότερο κουράγιο για να ζήσεις παρά για να αυτοκτονήσεις.
9. Το σχολείο μας προετοιμάζει για τη ζωή σε έναν κόσμο που δεν υπάρχει.
10. Δεν μου αρέσουν τα μυστικά των άλλων. Με ενδιαφέρουν όμως οι εξομολογήσεις τους.
11. Η ανάγκη να έχεις πάντα δίκιο, σφραγίδα ενός χυδαίου πνεύματος.
12. Η παγίδα του μίσους είναι ότι σε δένει με τον χειρότερο εχθρό σου.
13. Το να δημιουργείς είναι σαν να ζεις δυο φορές.
14. Αγαπώ υπερβολικά τη χώρα μου για να είμαι εθνικιστής.
15. Είναι ευχαριστημένοι από τη ζωή μόνο αυτοί που δεν την έχουν ζήσει.
16. Έχουμε εξορίσει την ομορφιά. Οι Έλληνες είχαν πάρει τα όπλα γι’ αυτήν
ΓΝΩΜΙΚΑ
• Μη βαδίζεις
μπροστά μου γιατί μπορεί να μην σε ακολουθήσω. Μη βαδίζεις πίσω μου γιατί μπορεί
να μη σε οδηγήσω. Βάδιζε πλάι μου και γίνε ο σύντροφός μου.
• Ελεύθερος είναι εκείνος που μπορεί να ζει χωρίς να λέει
ψέματα.
• Για να είμαστε ευτυχισμένοι, πρέπει να μη μας απασχολούν
πολύ οι άλλοι.
• Μια από τις χειρότερες αιτίες εχθρότητας είναι η λύσσα και
η ποταπή επιθυμία να δεις να υποκύπτει, αυτός που τολμάει να αντιστέκεται σ’
αυτό που σε συνθλίβει.
• Να αυτοκτονήσω ή να κάνω καφέ;
• Ζωή είναι το άθροισμα των επιλογών μας.
• Μπορείς να κρίνεις το χαρακτήρα ενός άντρα παρατηρώντας την
όψη της γυναίκας του.
• Σε τελευταία ανάλυση, χρειάζεται περισσότερο κουράγιο για
να ζήσεις παρά για να αυτοκτονήσεις.
• Πρέπει να έχει κανείς έναν έρωτα, ένα μεγάλο έρωτα, για να
του εξασφαλίζει άλλοθι στις αδικαιολόγητες απελπισίες που κυριεύουν όλους μας.
• Γοητεία είναι ένας τρόπος να παίρνεις την απάντηση «ναι»,
χωρίς να έχεις κάνει κάποια ξεκάθαρη ερώτηση.
• Το σχολείο μας προετοιμάζει για τη ζωή σε έναν κόσμο που
δεν υπάρχει.
• Ένας άντρας έχει πάντα δύο χαρακτήρες: τον δικό του και
αυτόν που του δίνει η γυναίκα του.
• Αγαπώ υπερβολικά τη χώρα μου για να είμαι εθνικιστής.
• Στη μέση του χειμώνα, ανακάλυψα τελικά ότι μέσα μου υπάρχει ένα αόρατο
καλοκαίρι.
• Η ανάγκη να έχεις πάντα δίκιο, σφραγίδα ενός χυδαίου
πνεύματος.
• Δεν μου αρέσουν τα μυστικά των άλλων. Με ενδιαφέρουν όμως
οι εξομολογήσεις τους.
• Η παγίδα του μίσους είναι ότι σε δένει με τον χειρότερο
εχθρό σου.
• Το να δημιουργείς είναι σαν να ζεις δυο φορές.
• Η πολιτική και η μοίρα της ανθρωπότητας διαμορφώνονται από
ανθρώπους χωρίς ιδανικά και χωρίς μεγαλείο. Άνθρωποι που έχουν μεγαλείο μέσα
τους δεν ασχολούνται με την πολιτική.
• Είναι ευχαριστημένοι από τη ζωή μόνο αυτοί που δεν την
έχουν ζήσει.
• Έχουμε εξορίσει την ομορφιά. Οι Έλληνες είχαν πάρει τα όπλα
γι’ αυτήν.
(από την «Εξορία της Ελένης», 1948)
• Η πραγματική γενναιοδωρία προς το μέλλον έγκειται στο να τα
δίνουμε όλα στο παρόν.
• Στην πραγματικότητα δεν ζούμε παρά μερικές ώρες της ζωής
μας.
• Θα σου πω ένα μυστικό φίλε μου. Μην περιμένεις την Ημέρα
της Κρίσης. Έρχεται κάθε μέρα.
• Ακόμα κι όταν κάποιος είναι πεπεισμένος για την απελπισία
του, πρέπει να δρα σαν να ελπίζει. Ή να αυτοκτονεί. Ο πόνος δεν δίνει
δικαιώματα.
• Η αλήθεια, όπως και το φως, τυφλώνει.
• Οι άνθρωποι σπεύδουν να ασκήσουν κριτική για να μην κριθούν
οι ίδιοι.
• Υπάρχουν κάποια πάθη τόσο δυνατά, που δεν μπορεί παρά να
είναι αρετές.
• Χωρίς δουλειά, η ζωή σαπίζει, αλλά όταν η δουλειά είναι
άψυχη, η ζωή εκφυλίζεται και ξεψυχάει.
• Επαναστατώ άρα υπάρχω.
• Αυτοί που γράφουν ξεκάθαρα έχουν αναγνώστες. Αυτοί που
γράφουν δυσνόητα, έχουν σχολιαστές.
• Ο κόσμος όπου αισθάνομαι πιο άνετα, είναι ο Ελληνικός
μύθος.
• Ο σκλάβος ξεκινά ζητώντας δικαιοσύνη και καταλήγει να
περιμένει να φορέσει ένα στέμμα.
• Δεν μπορείς να αποκτήσεις εμπειρία κάνοντας πειράματα. Δεν
μπορείς να δημιουργήσεις εμπειρία. Πρέπει να την υποστείς.
• Μια ένοχη συνείδηση έχει ανάγκη να εξομολογηθεί. Ένα έργο
τέχνης είναι μια εξομολόγηση.
• «Το αλκοόλ σβήνει τον άνθρωπο για ν’ ανάψει το κτήνος»,
κάτι που τον κάνει να αντιληφθεί γιατί του αρέσει το αλκοόλ.
• Σε συγχωρούν για την ευτυχία σου και τα πλούτη σου μόνο αν
τα μοιράζεσαι γενναιόδωρα.
• Το να αγαπάς ένα πλάσμα σημαίνει να έχεις αποδεχτεί να
γερνάς μαζί του.
• Η ακεραιότητα δεν έχει ανάγκη από κανόνες.
• Η ζωή μπορεί να είναι υπέροχη και συνταρακτική, αυτή είναι
όλη η τραγωδία της. Χωρίς ομορφιά, αγάπη ή κίνδυνο, θα ήταν σχεδόν εύκολο να
ζεις.
• Υπάρχουν στους ανθρώπους περισσότερα πράγματα να θαυμάσουμε
παρά να περιφρονήσουμε.
• Προπαντός όταν οι μέρες φαίνονται ατέλειωτες, είναι που
αρχίζουν τα χρόνια να περνάνε γρήγορα.
• Πρέπει να θεωρείτε τον ηρωισμό και το θάρρος δευτερεύουσες
αξίες, αφού όμως πρώτα δώσετε αποδείξεις ηρωισμού και θάρρους.
• Όταν παραδέχεται κανείς κάποια -ασήμαντα- ελαττώματα,
πιστεύει ότι αποφεύγει έτσι να γίνει λόγος για τα άλλα του ελαττώματα. Επειδή
είναι φυσιολογικό, σε κάποιον που ομολογεί αυθόρμητα κάποια ελαττώματα, να μην
αναζητούμε κι άλλα.
• Αν πρόκειται να μου συμβεί κάτι, θέλω να είμαι εκεί.
• Το φθινόπωρο είναι μια δεύτερη άνοιξη, όπου κάθε φύλλο
είναι ένα λουλούδι.
• Η αδράνεια είναι μοιραία μόνο για τις μετριότητες.
• Να ζεις μέχρι δακρύων.
• Φαντάζομαι πως ο Σίσυφος ήταν ευτυχισμένος.
• Όλα όσα ξέρω για την ηθική και την αίσθηση καθήκοντος τα
έχω μάθει από το ποδόσφαιρο.
(σ.σ: στα νιάτα του ήταν τερματοφύλακας)
• Ανάμεσα στη δικαιοσύνη σας και τη μάνα μου, προτιμώ τη μάνα
μου.
• Ο άνθρωπος είναι το μόνο πλάσμα που αρνείται να είναι αυτό
που είναι.
• Στα τριάντα μου, σχεδόν από τη μια μέρα στην άλλη, γνώρισα
τη φήμη. Τώρα ξέρω περί τίνος πρόκειται. Μικροπράγματα.
• Αυτός που απελπίζεται από την ανθρώπινη μοίρα είναι δειλός.
Αυτός που έχει ελπίδες γι’ αυτήν είναι ανόητος.
• Σύμφωνα με τους Κινέζους, οι αυτοκράτορες που πλησιάζουν
στο τέλος τους, εκδίδουν αναρίθμητους νόμους.
• Ο σκοπός του συγγραφέα είναι να
εμποδίσει τον πολιτισμό να καταστρέψει τον εαυτό του.
• Όλες οι σπουδαίες πράξεις και όλες οι σπουδαίες σκέψεις
έχουν γελοίο ξεκίνημα.
• Για τους πιο πολλούς ανθρώπους, ο πόλεμος είναι το τέλος
της μοναξιάς. Για μένα, είναι η οριστική μοναξιά.
• Η ελευθερία δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια ευκαιρία για να
γίνουμε καλύτεροι.
• Ο ελεύθερος Τύπος μπορεί να είναι είτε καλός είτε κακός,
αλλά χωρίς ελευθερία, είναι απόλυτα βέβαιο ότι ο Τύπος δεν μπορεί να είναι
οτιδήποτε άλλο από κακός.
• Σήμερα η μαμά πέθανε. Ή μπορεί χτες, δεν ξέρω.
(από τον «Ξένο»)
• Όλη η τέχνη στον Κάφκα συνίσταται στο ότι υποχρεώνει τον
αναγνώστη να τον ξαναδιαβάσει.
• Μιλώντας γι’ αυτά που αγνοείς, στο τέλος τα μαθαίνεις.
• Είναι πιθανό να είναι κανείς ενάρετος, αλλά μόνο από
ιδιοτροπία.
• Από την εμπειρία κανείς δεν γίνεται σοφός, αλλά
εμπειρογνώμων. Σε τι όμως;
• Κάθε άνθρωπος είναι ένας εγκληματίας που παραμένει
άγνωστος.
• Δεν υπάρχει αγάπη για την ζωή χωρίς απελπισία για την ζωή.
• Το να δημιουργείς, σημαίνει επίσης να δίνεις μια μορφή στο
πεπρωμένο σου.
• Στην πολιτική, είναι τα μέσα που καθαγιάζουν τον σκοπό και
ποτέ ο σκοπός τα μέσα.
• Οι αμφιβολίες είναι ό,τι πιο ενδόμυχο έχουμε.
• Από τη στιγμή που όλοι θα πεθάνουμε, είναι προφανές ότι το
πού και το πότε δεν έχουν καμιά σημασία.
• Η τραγωδία δεν είναι λύση.
• Καλιγούλας: «αυτό που δεν θα καταλάβετε ποτέ είναι πως
είμαι ένας άνθρωπος απλός».
«Η δυστυχία δεν είναι στα μέτρα του ανθρώπου»
«Οι δυστυχίες, στην πραγματικότητα, είναι μια κοινή υπόθεση, αλλά δύσκολα τις πιστεύει κανείς όταν του πέσουν στο κεφάλι»
Ο Αλμπέρ
Καμύ έγραψε την Πανούκλα το 1947.
Οι δυστυχίες, στην πραγματικότητα, είναι μια κοινή υπόθεση, αλλά δύσκολα τις
πιστεύει κανείς όταν του πέσουν στο κεφάλι. Υπήρξαν στον κόσμο τόσες πανούκλες
όσοι και οι πόλεμοι. Και παρόλα αυτά οι πανούκλες και οι πόλεμοι πάντα βρίσκουν
τους ανθρώπους το ίδιο απροετοίμαστους.
Ο γιατρός Ριέ ήταν απροετοίμαστος, όπως και οι συμπολίτες μας και έτσι πρέπει να καταλάβουμε τους δισταγμούς τους. Και μ’ αυτόν τον τρόπο επίσης πρέπει να καταλάβουμε ότι μοιράστηκε ανάμεσα στην ανησυχία και την εμπιστοσύνη.
Όταν ξεσπάει ένας πόλεμος, οι άνθρωποι λένε: “Δεν θα διαρκέσει πολύ, είναι πολύ
ανόητο”. Κι αναμφίβολα ένας πόλεμος είναι σίγουρα πολύ ανόητος, αλλά αυτό δεν
τον εμποδίζει να διαρκέσει. Η ανοησία επιμένει πάντα και θα μπορούσε κανείς να
το διακρίνει αν δεν σκέφτονταν μόνο τον εαυτό του.
Απ’ αυτή την άποψη οι συμπολίτες μας ήταν σαν όλο τον κόσμο, σκέφτονταν τους
εαυτούς τους και για να το πούμε κι αλλιώς ήταν ανθρωπιστές: δεν πίστευαν στις
δυστυχίες. Η δυστυχία δεν είναι στα μέτρα του ανθρώπου, επομένως λέμε ότι η
δυστυχία δεν είναι πραγματική, είναι ένα κακό όνειρο που θα περάσει. Αλλά δεν
περνάει πάντα και από κακό όνειρο σε κακό όνειρο, είναι οι άνθρωποι που περνάνε
και πρώτα πρώτα οι ανθρωπιστές, γιατί δεν πήραν τις προφυλάξεις τους.
Οι συμπολίτες μας δεν ήταν πιο ένοχοι από άλλους, ξεχνούσαν να είναι μετριόφρονες, αυτό είναι όλο και σκέφτονταν ότι όλα είναι ακόμη δυνατά για αυτούς· πράγμα που σήμαινε ότι οι δυστυχίες είναι αδύναμες. Συνέχιζαν να κάνουν επιχειρήσεις, να ετοιμάζουν ταξίδια, και να έχουν γνώμες.
Πώς θα μπορούσαν να σκεφτούν τη πανούκλα, που καταργεί το μέλλον, τις μετακινήσεις, τις συζητήσεις; Θεωρούσαν τους εαυτούς τους ελεύθερους και κανένας δεν θα είναι ποτέ ελεύθερος, όσο υπάρχουν δυστυχίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου